ریزش سهم خودروسازان چینی در بازار خودروهای الکتریکی اروپا
ارتباط فردا: محققان اظهار کردند تولیدکنندگانی مانند بیوایدی و سایک موتور در ماه نوامبر ۷.۴ درصد از ثبت نام خودروهای برقی در سراسر اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با ۸.۲ درصد در اکتبر کاهش یافته و این پایینترین سطح از ماه مارس است.
اتحادیه اروپا تعرفههای اضافه شده را در پایان اکتبر اعمال کرد و پس از تحقیقات نشان داد که کمکهای دولتی مزیت ناعادلانهای برای صنعت خودروهای برقی چین ایجاد کرده است. در حالی که تمام خودروهای الکتریکی تولید شده در چین مشمول تعرفهها هستند، از جمله خودروهایی که توسط برندهای غربی مانند بیامو و تسلا ساخته میشوند، این مقدار با توجه به میزان حمایت از یک خودروساز و اینکه آیا با تحقیقات اتحادیه اروپا همکاری کرده است، متفاوت است.
شرکت سایک موتور به عنوان کمپانی مادر ام جی، با تعرفه هایی که اکنون مجموعاً ۴۵ درصد است، بیشترین ضربه را خورد. برند خودروهای اسپورت بریتانیایی که مدتها پرفروشترین خودروساز چینی در اروپا بود، اخیراً افت کرده است و بر اساس دادهها در ماه گذشته نسبت به سال قبل ۵۸ درصد کاهش ثبتنام داشته است. در بحبوحه عقب نشینی امجی، بیوایدی با ثبت نام در سراسر اروپا در ماه نوامبر بیش از دو برابر شده و به ۴۷۹۶ خودرو رسیده است.
جولیان لیتزینگر، تحلیلگر دیتافورس اظهار کرد که بیوایدی در حال تسلط بر بازار است در حالی که امجی در حال شکستهای بزرگ است. هزینههای پایینتر باتری به شرکتهای چینی مزیت قیمتی داده است، اما این موضوع انگیزههای حمایتگرایانه را برانگیخته است زیرا مقامات ایالاتمتحده و اتحادیه اروپا برای محافظت از خودروسازان محلی تلاش میکنند. این صنعت که صدها هزار کارگر را در آلمان، فرانسه و ایتالیا استخدام میکند، با تغییر خودروهای احتراقی مقابله میکند.
لیتزینگر گفت در حالی که تعرفه های اتحادیه اروپا فشار چین را در منطقه کمرنگ کرده است، اعمال آنها به طور کلی به شکستی کوچکتر از حد انتظار منجر شد.
او همچنین گفت که با این حال، در آلمان و فرانسه، ثبت نام خودروهای برقی توسط سازندگان چینی در نوامبر نسبت به سال گذشته بیش از نصف شد. در مقابل، سازندگان چینی خودروهای برقی در بریتانیا که عضو اتحادیه اروپا نیست و تعرفهها را قبول نکرده است، ۱۷ درصد افزایش سالانه نسبت به سال گذشته داشتهاند.
تغییر به سمت خودروهای برقی که زمانی اجتناب ناپذیر به نظر میرسید، در سال ۲۰۲۴ در بسیاری از بازارهای جهانی کند شده و غیرقابل پیشبینیتر شده است و خودروسازان را به ارزیابی مجدد راهبردهای خود از خطوط تولید مدل گرفته تا مکانهای کارخانه و حتی ساختارهای شرکتی سوق داد. خودروسازان چینی در حال انجام اقداماتی برای بومیسازی تولید در اروپا هستند، اما این تلاشها به زمان نیاز دارد.
بلومبرگ گزارش کرد در سطح جهانی، شرکتهای خودروسازی به دنبال راههایی برای به اشتراک گذاشتن هزینهها هستند، زیرا تلاش میکنند تا از تغییرات گرانقیمت فناوری عقب نمانند.
انتهای پیام