«معلمان» و «مدیران مدارس»، مهم ترین و اساسیترین رکن ساخت آینده کشور
ارتباط فردا: علیرضا کاظمی صبح امروز در اولین اجلاسیه ملی مدارس آینده در مدار انقلاب اسلامی که در اردوگاه الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به فعالیت های مدارس صدرا گفت: مجموعه مدارس صدرا با نگاه و رویکرد کاملاً ارزشمند فرهنگی که در سراسر کشور دارند، تلاش میکنند تا خدمات ارزشمندی را به نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران به نسل آینده ساز این نظام ارائه بدهند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که آینده با دستان ما ساخته می شود، افزود: هویت یک نسل را مدیران، برنامهریزان و حاکمان جامعه مشخص میکنند، کما این که در تمام جهان افراد با هویتهای متفاوت با باورها و فرهنگهای متفاوت زندگی میکنند و این محصول کار و تلاش یک جامعه است.
وی با بیان اینکه میتوانیم جامعه را آنگونه که شایسته است از منظر مختلف بسازیم، گفت: حوزه جوان و نوجوان و نسل آینده ساز حوزه بسیار حیاتی، راهبردی و مهم در هر نظام و جامعهای است و به عبارت دیگر توسعه و آینه جامعه در دست جوانان است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آینه تمام نمای آینده یک جامعه همان نسلی است که امروز در خدمتشان هستیم. لذا هر چقدر توان، انرژی و سرمایه داریم باید روی این نسل هزینه کنیم و به هر میزان که سرمایه گذاری کنیم به همان میزان اثربخشی خواهیم داشت.
کاظمی ادامه داد: امروزه نظام تعلیم و تربیتی که دغدغه همیشگی و مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و تمام دست اندرکاران و دولتمردان را توصیه به حمایت و توجه به نظام تعلیم و تربیت می کنند، در کانون توجه دولت قرار گرفته و موضوع آموزش، گفتمان حاکم و روی میز آقای دکتر پزشکیان و دولت است.
وی اضافه کرد: جلسه ای نیست که آقای دکتر پزشکیان به موضوع آموزش نپردازند و حتی دیروز در همایشی که در حوزه آموزش علوم پزشکی برگزارشد، به آموزش اشاره کردند که آینده کشور از آموزش وپرورش میگذرد و بیایم با نگاه ارزشمند بنیادی در این حوزه تحول ایجاد کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: برای ساخت درست آینده و فرهنگ آینده دو رکن مدیر و معلم در نظام تعلیم و تربیت خیلی مهم و حیاتی هستند.
کاظمی با اشاره به این که من معتقدم «مدیران» راهبران اصلی تحول در مدرسه هستند، گفت: مدرسه کانون اصلی تربیت و فرهنگ یک جامعه است. ما در خط مقدم حوزه سیاست، تصمیمگیری و برنامه ریزی هستیم اما کار اصلی بر عهده معلم و مدیر است و نقش مدیر بسیار برجسته است و به همین دلیل مقدمات کار ارزشمند معلم را مهیا می کند تا معلم کار اصلی را در فضای کلاس انجام دهد.
وی ادامه داد : باید تمرکز ویژهای بر ارتقای مدیریت آموزشگاهی داشته باشیم و در انتخاب مدیران حداکثر دقت و حساسیت را داشته باشیم تا قوی ترین و شایسته ترین افراد مدیریت امور مدارس را بر عهده بگیرند.
کاظمی با بیان اینکه باید برای توانمندسازی مدیران برنامهریزی کنیم و تمام توان خود را به کار گیریم، گفت: در ثبات مدیریت حداکثر تلاش را انجام دهید و در انگیزه بخشی به مدیران و کمک به رفع چالشهای مدیریتی آنان برنامه ریزی داشته باشید.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدیر مدرسه با دنیایی از مشکلات در حوزههای مختلف سخت افزار، نرمافزار، نیروی انسانی و مشکلات عمرانی و آب و برق و گاز و ارتباطات و مسئولیتهای اجتماعی روبروست و ما باید کمک کنیم تا این دغدغه های مدیر در حوزه های مختلف کم شود.
وی یادآوری کرد: از روز اول مهرماه که کار را آغاز کردیم، تمرکز بر مدرسه را به عنوان کانون اصلی و راهبردی نظام تعلیم و تربیت در دستور کار قرار دادیم و الگوی مدرسه تراز که تمرکزش بر مدیریت آموزشگاهی است را در ۱۰ درصد مدارس دولتی کشور اجرا کردیم و ممکن است بسیاری از شما هم در زیر چتر این مدارس الگوی تراز باشید.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: معلم قلب نظام تعلیم و تربیت است چراکه تربیت با دستان توانمند یک معلم رقم میخورد و باید به نقش تربیتی معلم نیز توجه و سهم بیشتری برای نظام تعلیم و تربیت تعریف کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی باید بر معلم تمرکز کنیم، گفت: برای این مهم باید چند کار انجام دهیم؛ معلم را در حوزه های معلمی و دانشی و مهارتی توانمند کنیم، یعنی برنامه کوتاه مدت و میان مدت ارزشمند و فشردهای را برای توانمندسازی معلمان با استفاده از شبکه سازیهای درون سازمانی و همپایهای معلمان و با اتکا به ابتنا و توانمندیهای خودشان تعریف کنیم.
کاظمی با بیان اینکه معلمان قدرت توانمندسازی بسیار بالایی دارند، ادامه داد: چند روش فعال یادگیری که میتواند نقش منفعل دانش آموز را به یک نقش فعال در کلاس درس تبدیل کند را باید در اختیار معلم قرار دهیم، به گونهای که این جابجایی نقش ها صورت بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چیدمان کلاس را تغییر بدهیم و تشکلها و گروههای درونکلاسی را فعال کنیم، گفت: سخت افزار و نرمافزار کلاس را به سمت استانداردهای تجهیزاتی ببریم البته در این مسیر حرکت را شروع کرده ایم.
کاظمی با اشاره به اینکه در جهت فرمایش مقام معظم رهبری، در بیانیه گام دوم انقلاب و در راستای تمدن سازی و حرکت در افق تمدن انقلاب اسلامی باید مدیران و معلمان متفاوتی باشیم، گفت: نگاه ما به عرصههای بینالمللی باید متفاوت باشد تا بتوانیم جهت گیری های اصلی نظام و انقلاب را در میدان اصلی تعلیم و تربیت نشان دهیم.
وی با تأکید بر این که باید از فضای محله، شهر و فضای کشور بزرگ تر و بلندتر فکر کنیم، گفت: تلاش کنیم دانش آموزان را در افق تمدن نوین اسلامی تربیت کنیم و از تمام موقعیت های آموزشی و تربیتی که درعرصه جهانی ایجاد میشود، بهترین استفاده را کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید به سمت ارتباط بین المللی برویم، افزود: امروز شما در این اجلاسیه این کار را انجام و در چند صد مدرسه به زیبایی و درستی نشان دادید که میتوانید بصیرت، آگاهی و دانش و تفکر دانشآموزان را فراتر از محیط مدرسه و جامعه شکل و جهت دهید.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما نمیتوانیم در مقابل اتفاقاتی که در عرصه های بین المللی برای امت اسلامی میافتد، ساکت و بی تفاوت باشیم؛ باید آزادگی، ظلم ستیزی و فساد ستیزی را به دانش آموزان یاد دهیم، چرا که این فرهنگ انقلاب ماست.
کاظمی اضافه کرد: یقیناً دانش آموزانی که در برنامه بر مدار مقاومت حضور داشتند، نگاه متفاوت و احساس دیگری نسبت به دانش آموزان ومسایل غزه و فلسطین و دانش آموزانی که در سختترین شرایط در زیر بمباران های وحشیانه رژیم منحوس و کودک کش صهیونیستی درس مقاومت میخوانند و با ظلم و ستم مبارزه میکنند، دارند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهم ترین مزیت رقابتی ما درعرصه تقابل با دشمن، عرصههای فرهنگی و مؤلفههای فرهنگی است، گفت: جوانان امروز بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، به مراتب آمادگی بیشتری برای دفاع از آرمان های انقلاب نسبت به نسل اول دارند.
وی تأکید کرد: امروز مدیران مدارس کانون اصلی و هدف دشمن در جنگ نرم و جنگ فرهنگی هستند و باید با تلاش، کوشش و هم افزایی بیشتر و با تمرکز بر فعالیتهای فرهنگی، این حوزه حیاتی و راهبردی را به شدت تقویت کنیم.
کاظمی با اشاره به شبکه سازی در مدارس مجموعه مدارس صدرا ادامه داد: باید شبکههای متفاوتی در حوزههای مختلف ایجاد و با استفاده از این شبکهها حوزه هویت ملی، دینی و انقلابی خودمان را تقویت کنیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید گفتمان مقاومت و انقلاب اسلامی را در وجود دانش آموزان و آینده سازان این جامعه نهادینه کنیم، گفت: مهم ترین وظیفه نظام تعلیم و تربیت در کنار فعالیتهای علمی و مجاهدتهای آموزشی که دستاوردهای بسیار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است، تقویت حوزه فرهنگی و هویت ملی و دینی و توجه به باورها و فرهنگ یک جامعه در عرصههای مختلف است.
انتهای پیام