بزرگراههایی که روی آب کشیده شدند | ساخت پلهای بزرگ و بلند در شهرهای شرق آسیا رایج است
همشهری – محمد سرابی: در آسیا احداث پلهای بزرگ شهری رایج است و نمونههای آن در سالهای اخیر ساخته شده است.
چین
۸خط عبور خودرو
در منطقه چانگشا در استان هونان چین، پل بزرگ سینگلیانلو به مرحله نهایی ساخت رسید و در هفته اول اردیبهشت عبور خودروها بهصورت آزمایشی از روی آن شروع شد. پهنای این پل به اندازه ۸خط عبور خودرویی است و طول کامل آن به ۵/۴۷ کیلومتر میرسد که ۴/۹۶ کیلومتر از آن مستقیما روی آب قرار گرفته است. پل سینگلیانلو تقریبا به اندازه یک بزرگراه شهری است که روی آبهای رودخانه معلق شده باشد. این پل ۲برج اصلی بهارتفاع ۳۸۰متر دارد که کابلهای آویخته از آنها، عرشه را نگه میدارند. قسمت اصلی ساخت پل در سال ۲۰۲۴میلادی به سرعت انجام شد و بنا بود قبل از فصل زمستان تکمیل شود اما بهرهبرداری از آن به تأخیر افتاد.
کلانشهر رو بهرشد
پل سینگلیانلو ارتباط بین ۲بخش شرقی و غربی در منطقه شهری چانگشا را برقرار میکند. چانگشا مرکز استان هونان است و ۱۰میلیون نفر در مرکز و شهرهای همجوار آن زندگی میکنند. فعالیت اقتصادی و صنعتی شهر در زمینههای خودرو، الکترونیک، ماشینآلات ساختمانی و صنایع دیگر باعث رشد سریع آن در چند دهه گذشته شد. تعداد زیادی از میلیاردرها در این شهر ساکن شدند و اقتصاد شبانه آن هم پیشرفت کرد. آسمانخراشهای بزرگ در آن ساخته شدند و لازم بود که ظرفیت ترافیکی شهر برای جابهجایی سریع خودروها بیشتر شود.
رودخانه شیانگ جیانگ که از رود معروف یانگتسه منشعب میشود، شهر را به ۲تکه شرقی – غربی تقسیم کرده که قسمت شرقی عمدتا تجاری و قسمت غربی عمدتا فرهنگی و آموزشی است. پروژه ساخت پل، ۲قسمت شهر راکه هرکدام جاده کمربندی جداگانه دارند به هم وصل کرد و بار ترافیکی را کاهش داد. همزمان قایقهای باری هم میتوانند از زیر پل عبور کنند.
ژاپن
۴۴متر ارتفاع
شهر ماتسو در استان شیمانه ژاپن نیازمند یک مسیر ارتباطی بود تا خودروها بتوانند به بندر کوچک مجاور آن، ساکایمیتانو بروند. هر روز تعداد زیادی خودرو بین این ۲شهر جابهجا میشدند ولی یک تنگه دریایی بین آنها وجود داشت که مسیر عبور کشتیهای تجاری بود. اگر روی تنگه جاده کشیده میشد، مسیر قایقها بسته میشد. ابتدا از قایق برای این کار استفاده شد و کشتیهای خودروبر وسایل نقلیه را جابهجا میکردند. برای حل مشکل یک پل متحرک فلزی در این محل نصب شده بود اما پل ۲مشکل داشت؛ یکی اینکه وسایل نقلیه سنگینتر از ۱۴تن نمیتوانستند از روی آن عبور کنند زیرا قطعات متحرک توان تحمل وزن بیشتر را نداشتند. مشکل دوم این بود که در هنگام عبور کشتیها، رفتوآمد قطع میشد. پل بتنی اشیما اوهاشی برای حل این ۲مشکل بنا شد.
ارتفاع دهانه مرکزی پل اشیما اوهاشی از سطح آب ۴۴متر و پهنای آن ۲۵۰متر است. کشتیها به راحتی از درون این دهانه میگذرند ولی برای رسیدن به این ارتفاع، طول و زاویه شیب ۲سمت پل افزایش پیدا کرد. الان طول سازه به ۱/۷ کیلومتر میرسد و شیب آن بین ۵ تا ۷درصد است.
سرسره شهربازی
مدتی بعد از ساخت این پل مشخص شد که عکسهای گرفته شده از یک زاویه خاص، شیب آن را خیلی زیاد نشان میدهد و همین باعث شد که در بین مردم به نام «سرسره شهر بازی» معروف شود. براساس قوانین ژاپن حداکثر شیب مجاز معابر ۱۲درصد است که زاویه شیب پل با این عدد فاصله زیادی دارد وخودروهای سنگین هم میتوانند از روی پل عبورکنند. ۱۵هزار وسیله نقلیه در طول یک شبانهروز از این سازه ترافیکی عبور میکنند.
بیشتر بخوانید: تقاطعهای غیر همسطح، راه حل ترافیک