آخرین اخبار

رعایت پایدار استانداردهای خودرو، شرط کاهش آلودگی هوای شهر



به گزارش همشهری آنلاین، در سال ۱۴۰۳ در حدود ۱ میلیون و ۵۱۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده اند. از این آمار، ۱ میلیون ۱۷۲ هزار و ۴۱۱ دستگاه خودرو مربوط به مراجعات نخست بوده است که که حدود یک میلیون و ۱۲۳ هزار دستگاه خودرو یعنی ۹۶ درصد از آن موفق به اخذ گواهی معاینه فنی شده‌اند.

یک کارشناس محیط زیست عقیده دارد که رسیدن به هدف کاهش آلودگی هوا، با کنترل مستمر استاندارد خودروها ممکن می‌شود زیرا این خودروها پس از کسب معاینه فنی به تدریج استانداردهای خود را از دست می‌دهند.

دکتر یوسف رشیدی پژوهشگر علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: نابسامانی در وضعیت خودروهای در حال تردد یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران است. سازمان حفاظت محیط زیست فقط خودروهای نو را مورد آزمون قرار می‌دهد. از سوی دیگر هیچ دستگاهی نمی‌داند خودروهایی که با استاندارد یورو ۵ تولید می‌شوند چه مدت این استاندارد را حفظ می‌کنند. یک ماه؟ دو ماه؟ یک سال؟ به عبارت دیگر اطلاعاتی از پایداری استاندارد خودروهای تولیدی در کشور موجود نیست.

وی می‌افزاید: معاینه فنی که خودرو را در حالت ساده آزمایش می‌کند نمی‌تواند شاخص پایداری استاندارد خودروهای تولید داخل باشد. سازمان محیط زیست به جای تمرکز روی پایداری خودروها فقط با الگو برداری از اروپا، استاندارد خودروهای نو را ارتقا می‌دهد.

این استاد دانشگاه می‌گوید: بهتر است سازمان حفاظت محیط زیست به جای ارتقا بدون نظارت، ترتیبی اتخاذ کند که قطعات کنترل آلودگی هوا گارانتی مادام‌العمر شود.

رشیدی با اشاره به اینکه خودروسازی‌های داخلی از رعایت استاندارد یورو ۵ خبر می‌دهند، تاکید می‌کند: اختلاف استاندارد یورو ۴ با یورو ۵ دو صدم گرم آلودگی بر کیلومتر است. در مقابل می‌بینیم که همچنان روزانه مقداری از بنزین در جایگاه‌های سوخت روی زمین می‌ریزد و بخار و وارد هوا می‌شود، در نتیجه چند برابر این دو صدم گرم به آلودگی هوا اضافه می‌شود که در مقابل تفاوت یورو ۴ و یورو ۵ زیان بیشتری به محیط زیست وارد می‌کند.



منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا