استانها > قم

آنچه در چهارمین شب جشنواره فیلم فجر در قم گذشت



به گزارش خبرنگار مهر، پرونده چهارمین شب جشنواره فیلم فجر در قم با اکران شش فیلم در سینماهای ونوس، تربیت و بازار شهر بسته شد.

«اشک هور» ساخته مهدی جعفری اولین فیلمی بود که در سینما ونوس برای اهالی هنر و رسانه به نمایش درآمد و در جلب نگاه آنان موفق بود.

فیلمی که تمرکز خود را بر وجوه خانوادگی و زندگی شهید علی هاشمی بنا نهاده و تأثر و تألم مادرش را در روزهای فراق فرزند بازگو می‌کند. بخش نخست فیلم در دوران حیات شهید علی هاشمی و فعالیت‌هایش در جبهه و نیز ارتباط با خانواده و بخش دوم به دوران پس از جنگ و نبود او اختصاص دارد. رؤیا افشار در نقش مادر شهید هاشمی درخشان ظاهر شده و تصویری از مادری در انتظار بازگشت فرزند را خلق می‌کند.

اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه قم در دومین سانس سینما ونوس به تماشای «سونسوز» ساخته رضا جمالی نشستند و با تشویق از آن استقبال کردند. فیلمی که به زبان ترکی ساخته شده اما با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و فیلمساز به شکل استادانه‌ای در بازی گرفتن از نابازیگرها موفق عمل کرده و کاراکترها به دل مخاطب می‌نشیند.

پردیس بازار شهر در سانس اول خود پذیرای انبوهی از علاقه‌مندان هنر هفتم برای تماشای فیلم «اسفند» ساخته دانش اقباشاوی بود، به گونه‌ای که تمامی بلیت‌های این فیلم به فروش رسید و فیلم بدون صندلی خالی روی پرده نقره‌ای سینما اکران شد.

اقباشاوی در فیلم «اسفند» مقطعی از زندگی شهید علی هاشمی را به تصویر می‌کشد که او عملیات مهم «خیبر» را طراحی می‌کند و مقدمات آن را با نیروهای محلی و عرب و عشایر و خوزستان ترتیب می‌دهد.

«اسفند» فیلمی قهرمان محور است که داستان خود را آرام و تدریجی پیش می‌برد و همین ریتم کند و کسل‌کننده نیمه اول آن باعث گسست بین مخاطب و فیلم شده و به آن لطمه زده است.

فیلم در پرداختن به تأثیر قوم عرب خوزستان در دفاع مقدس موفق است و بازی خوب رضا مسعودی در نقش شهید علی هاشمی به باورپذیری شخصیت کمک زیادی کرده اما روشن است که فیلم در گیشه توفیقی نخواهد داشت؛ در عین حال نباید از این نکته غافل شد که «اسفند» یک روایت سینمایی از چگونگی شکل‌گیری عملیات خیبر است و همین هم کم ارزشی ندارد.

اما دیگر فیلمی که در پردیس سینمایی بازار شهر به روی پرده رفت، «خاتی» به کارگردانی فریدون نجفی بود. فیلمی که به‌رغم دارا بودن فیلمبرداری و قاب‌بندی‌های چشم نواز، ریتم کند و حوصله‌سربری دارد و مخاطب را شاکی می‌کند. شخصیت‌پردازی ضعیف و مسلط نبودن بازیگران به گویش محلی منطقه توی ذوق می‌زند و رنگ و بوی یک فیلم بومی ندارد.

اما تماشاگران سینما تربیت قم در اولین سانس به تماشای فیلم «شمال به جنوب غربی» ساخته حمید زرگرنژاد نشستند. فیلمی که یک تریلر جاسوسی امنیتی است و به بخشی از تاریخ دفاع مقدس مربوط می‌شود. اما با وجود تلاش‌های کارگردان به نظر می‌رسد که این فیلم یک پله یا حتی چند پله ضعیف‌تر از کار قبلی کارگردان، یعنی فیلم «شماره ده» است و با وجود صرف هزینه سنگین، هیچ ساختار داستانی مشخصی ندارد و در شخصیت‌پردازی لنگ می‌زند و در نهایت، رضایت تماشاگران را جلب نمی‌کند.

در دومین سانس سینما تربیت نیز فیلم سینمایی «آبستن» ساخته محمد و مصطفی تنابنده روی پرده رفت. فیلمی که درباره یک آدم‌پران سابق است که پس از ۵ سال، توبه‌اش را می‌شکند و دوباره به آدم‌پرانی و عبور غیرقانونی از مرز روی می‌آورد.

«آبستن» به اثری منسجم، پیوسته و یکدست بدل نشده و مخاطب را از نیمه آزرده می‌کند و اولین تجربه مشترک برادران تنابنده، مقبولیتی در اجرا و محتوا ندارد و بیشتر مناسب نمایش در گروه سینمایی «هنر و تجربه» است.

خاطرنشان می‌شود آثار چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از ۱۵ تا ۲۲ بهمن‌ماه در سینماهای ونوس، تربیت و بازار شهر به نمایش در می‌آید.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا