امام جمعه گرگان: امام خمینی عارف میداندار و خدمتگزاری درمکتب علوی بود
به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله سیدکاظم نورمفیدی در خطبههای نماز جمعه گرگان، با اشاره به حقیقت مرگ از منظر دینی، اظهار کرد: مرگ برای انسانهای مؤمن به معنای از دست دادن نیست، بلکه نوعی به دست آوردن و رسیدن به زندگی برتر است.
وی با استناد به روایت امام صادق (ع)، مرگ مؤمن را همچون بوییدن گلی خوشبو توصیف کرد که انسان را به خوابی آرام و ورود به بهشت هدایت میکند.
وی افزود: از نگاه اهل ایمان، مرگ پلی به سوی کمال است؛ همانگونه که انسان در مسیر رشد از مراحل ناقص به مراتب کاملتر میرسد، مرگ نیز عبور از زندگی دنیوی به سوی حیات جاودانه است.
امام جمعه گرگان گفت: در مقابل، مرگ برای کسانی که در مسیر نادرست زندگی کردهاند، سخت و دردناک خواهد بود.
نورمفیدی در ادامه با اشاره به عظمت خدا در دل مؤمنان افزود: کسانی که خدا را با تمام وجود در دل خود بزرگ میدانند، هیچ قدرت دنیوی در چشم آنان بزرگ جلوه نمیکند؛ همانگونه که حضرت موسی در برابر فرعون و حضرت زینب (س) در برابر یزید ایستادند.
وی تأکید کرد: انسانهای باتقوا با شوق رسیدن به خدا، مرگ را نه به عنوان ترس، بلکه رهایی از قفس دنیا و رسیدن به آزادی میدانند.
نورمفیدی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن هفتم ذیالحجه، سالروز شهادت امام محمدباقر (ع)، گفت: امام باقر (ع) در دورانی که اسلام از مسیر اصلی خود منحرف شده بود، با کمک فرزندش امام صادق (ع) حرکت عظیمی برای معرفی مجدد اسلام ناب محمدی آغاز کرد؛ حرکتی که ادامه قیام عاشورا و تکمیلکننده هدف امام حسین (ع) بود.
وی با تسلیت این روز به امام زمان (عج) و امت اسلامی، تأکید کرد: امروز ما باید از مکتب امام باقر و امام صادق درس بگیریم؛ آنها با روشنگری فرهنگی، حقیقت دین را از انحراف نجات دادند.
امام خمینی؛ شخصیتی بینظیر در تاریخ معاصر
امام جمعه گرگان در ادامه با گرامیداشت چهاردهم خرداد، سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، اظهار کرد: امام خمینی (ره) شخصیتی بود که مسیر تاریخ را تغییر داد. قیام ایشان در برابر سلطه جهانی، تکمیلکننده راه مبارزان بزرگ تاریخ مانند گاندی، سید حسن مدرس و دیگران بود. امام راهی بهسوی عزت و بیداری بشریت گشود و آثار این مسیر را امروز در نقاط مختلف جهان میبینیم.
وی با اشاره به دو ویژگی برجسته امام راحل افزود: امام هرگز خود را رئیس نمیدانست، بلکه خدمتگزار مردم بود. این نگاه، برخاسته از مکتب علوی است. همانگونه که امیرالمؤمنین (ع) دنیا و مقام را بیارزش میدانست، امام نیز مقام را برای خدمت میخواست.
عارفی در میدان، نه در انزوا
نورمفیدی گفت: امام خمینی (ره) در کنار سیر و سلوک عرفانی، عارفی انزواطلب نبود، بلکه مانند علی (ع) و امام حسین (ع)، در میدان اجتماع و سیاست حضور داشت. امام حسینی بود که با عرفان، به اصلاح جامعه پرداخت و این عرفان اهلبیتی را وارد عرصه تحولات اجتماعی و سیاسی کرد.
ادامه راه امام با رهبری آیتالله خامنهای
وی با یادآوری انتخاب مقام معظم رهبری پس از رحلت امام، اظهار کرد: برخی گمان میکردند پس از امام راه بسته خواهد شد، اما با انتخاب آیتالله خامنهای این مسیر با همان صلابت ادامه یافت و امید است تا ظهور حضرت ولیعصر (عج) استمرار یابد.
امام جمعه گرگان افزود: امام همواره القا میکرد که ما میتوانیم. وی با شکستن فرهنگ خودکمبینی و وابستگی، جوانان را به خودباوری رساند؛ و امروز ایران با گذشته قابل مقایسه نیست. پیشرفتها بهگونهای است که حتی دشمنان ناگزیر از اعتراف به آناند.
گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد و دعای عرفه
نورمفیدی به قیام ۱۵ خرداد و روز عرفه نیز اشاره کرد و گفت: قیام ۱۵ خرداد در اوج خفقان، اوج وفاداری مردم به مرجعیت دینی بود؛ قیامی که شهدای بزرگی تقدیم کرد و زمینهساز انقلاب اسلامی شد.
وی همچنین دعای عرفه امام حسین (ع) را سندی عظیم از خداشناسی و عرفان اهلبیت دانست و از مردم خواست حتی اگر بهطور کامل نمیتوانند، بخشی از این دعا را بخوانند و با فرهنگ معرفتی ائمه آشنا شوند.