ایسنا؛ رسانهای بدون حاشیه با رسالت اطلاعرسانی دقیق و امیدآفرین
غلامرضا مالکی در گفتوگو با ایسنا و با اشاره به ۱۶ آذر سالروز تأسیس بیستوپنجمین سالروز تاسیس خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: از آنجایی که خبرگزاری ایسنا یک مجموعه رسانهای با هویت و گفتمان دانشجویی است، به نظر میرسد که این رسانه تلاش کرده تا با درک زیست بوم خاص خود، ارتباطی منطقی و معنادار بین قشر فرهیخته دانشجویی و دانشگاهی با سایر اقشار جامعه برقرار کند. دانشگاه بهعنوان یک نهاد اثرگذار در جامعه و دانشجوی آگاه بهعنوان یکی از مهمترین ارکان آن، میتواند با استفاده از رسانهای تخصصی و اختصاصی همچون ایسنا، نقش مهمی در ارتقای آگاهیهای علمی، سیاسی و اجتماعی ایفا کند.
وی افزود: خبرگزاری ایسنا با توجه به امکانات موجود و بهرغم جوان بودن، در این مسیر موفقیتهای چشمگیری کسب کرده است. به اعتقاد من، تنوع فعالیتهای خبرگزاری ایسنا یکی از رموز موفقیت این رسانه بوده که موجب شده گستره فعالیتهای آن در حوزههای مختلف به صورت عینی قابل مشاهده باشد. وقتی که این خبرگزاری در هدفگذاری بلندمدت خود، فعالیت در تمام شئون مختلف همچون علم، فناوری، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر، اجتماع و ورزش را پیشبینی کرده است، نشان از این دارد که با رعایت اصول کلی همچون سرعت و دقت در انتشار اخبار، سعی در آگاهیبخشی همهجانبه در زمینههای مختلف دارد. به همین دلیل و با توجه به شعب استانی ایسنا، این رسانه توانسته است فراگیری و تاثیرگذاری خود را در سراسر کشور نشان دهد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان ادامه داد: به نظر من، مخاطبشناسی و تهیه برنامه و خبر متناسب با خواست، نیاز و علایق مخاطب یکی از مسائلی است که خبرگزاری ایسنا به خوبی به آن توجه داشته است. وقتی که خبری متناسب با نیاز جامعه هدف تنظیم شود، قطعاً فراگیری آن بسیار بیشتر خواهد بود. جدا از مخاطبشناسی، بستری که برای انتقال خبر به مخاطب استفاده میشود نیز موضوعی مهم است. گاهی اوقات انتقال مفاهیم میتواند از طریق پادکست، فیلم، عکس و گرافیک انجام شود که این مورد در ایسنا بهطور شایستهای مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، داشتن اهداف منطقهای در کنار اهداف کلان، کمک زیادی به موفقیت این رسانه کرده است. هر استان اخبار مرتبط با حوزه خود را بهصورت تخصصی پیگیری و در واقع کار میکند که این نیز بهعنوان یکی از دلایل موفقیت خبرگزاری ایسنا محسوب میشود.
مالکی گفت: در طول ربع قرن فعالیتهای خبرگزاری ایسنا، قطعاً نقاط قوت متعددی را میتوان مطرح کرد، اما اگر بخواهم مهمترین آنها را اشاره کنم، شاید دو یا سه نکته پررنگ از دید من موجب موفقیت این رسانه شده است. اولین نکته نگاه ویژهای است که ایسنا به جهاد تبیین دارد. این نگاه ویژه شاید مهمترین ویژگی خبرگزاری ایسنا باشد. زمانی که این خبرگزاری تأسیس شد، رهبر معظم انقلاب توصیهای به دستاندرکاران این مجموعه داشتند و آنها را به تهیه اخبار خوب، مفید و امیدآفرین دعوت کردند. اخبار مرتبط با موفقیتها و پیشرفتهای دانشگاه و جامعه دانشگاهی، باید شادیآفرین و امیدبخش باشد و به نظر میرسد که خبرگزاری ایسنا در این زمینه موفقیت نسبی داشته است.
وی اضافه کرد: دومین نکته، بیحاشیه بودن ایسنا است. این خبرگزاری سعی کرده است در مواجهه با اتفاقات پیرامونی، کاملاً حرفهای عمل کند و رفتارهای حرفهای و بدون حاشیه یکی از نکات برجسته آن است. به نظر میرسد که اگر سایر رسانهها و خبرگزاریها این روش را در دستور کار خود قرار دهند، میزان نشاط و امیدبخشی ناشی از این رفتار حرفهای بهطور کامل در مخاطب ایجاد خواهد شد. در صورتی که نقدی هم نسبت به موضوعات مختلف مطرح میشود، این نقد به دلیل نیت صادقانه و بدون سیاستزدگی در پشت آن، معمولاً پذیرفته خواهد شد. نقطه قوت سوم، خلاقیت و نوآوری در تهیه خبر است که بهطور معمول در ایسنا مشاهده میشود. این رسانه بسترهای مختلفی برای انتقال پیام به مخاطب، همچون فیلم، عکس، پادکست و گرافیک، بهکار میبرد. این امر ریشه در مخاطبشناسی دارد و خبرگزاری ایسنا سعی میکند اخبار را متناسب با ذائقه و علایق مخاطبین خود تهیه و ارائه دهد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان اظهار کرد: به نظر میرسد که در عصر حاضر توجه بیشتر به تکنولوژی در تمامی حوزهها، از جمله حرفه خبرنگاری و کار خبرگزاریها، دستخوش تحولات عمیقی قرار داده است. هوش مصنوعی، واقعیتهای مجازی افزوده از جمله موضوعاتی هستند که خبرگزاری ایسنا باید برای حضور جدی و اثربخشتر از گذشته حتماً برنامهریزی کند. این خبرگزاری به کمک خبرنگاران دانا و هوشمند خود میتواند همچنان در صدر عرصه خبررسانی قرار بگیرد. نکته مهم در این زمینه این است که برای استفاده هوشمندانه از تکنولوژی، نیاز به تربیت خبرنگاران تخصصی، ماهر و آشنا با این ابزارها بهعنوان یکی از اولویتهای اساسی باید مد نظر قرار گیرد.
مالکی گفت: توجه ویژه به هوش مصنوعی، تبیین و بهکارگیری آن در رسانههای تعاملی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. به نظر میرسد که این موضوع باید بهطور ویژه مورد توجه قرار گیرد. هدفگذاری و برنامهریزی راهبردی مبتنی بر عصر دیجیتال، یکی از موضوعات بسیار مهم است که میتواند موجب موفقیت هر مجموعه، از جمله خبرگزاریها شود. در صورتی که به این مسئله توجه نشود و با توجه به رشد سریع و برقآسا در استفاده از هوش مصنوعی، ممکن است از عرصه رقابت حذف شویم.
وی با اشاره به اینکه مخاطبشناسی در خبرگزاریها بهویژه برای ایسنا از اهمیت بسیاری برخوردار است و در دانشگاهها با نسلی مواجه هستیم که بهطور کامل در معرض تغییرات فناوری قرار دارند، افزود: نسلهای زد و آلفا، به واسطه فناوری، بهشدت در حال تغییر روندهای اجتماعی، سرگرمیها، غذاها و حتی سبک زندگی خود هستند. این نسل، که کمتر تمایل به خواندن کتابهای فیزیکی دارد، بیشتر علاقهمند به دریافت اطلاعات و موضوعات مورد علاقهاش از طریق فناوری و ابزارهای دیجیتال است. این نسل بهطور کامل فناوری را در زندگی خود ادغام کرده است و در تمام زمینهها، از جمله روابط اجتماعی، سبک زندگی و تعاملات، فناوری در حال نفوذ است. از این رو، توجه خاص به این موضوع ضروری است. اگر خبرگزاری ایسنا بتواند خود را با این تغییرات و ذائقههای جدید همگام کند، قطعاً میتواند در صدر توجه نسلهای جدید قرار بگیرد. در غیر این صورت، به همان میزان از اثرگذاری آن کاسته خواهد شد، بنابراین به نظر میرسد که باید دستور کار جدیدی متناسب با این تغییرات طراحی شود. اگر این اتفاق بیفتد، شاهد آثار بسیار مثبت و پربرکتی در حوزه رسانه و انتقال مفاهیم خواهیم بود.
انتهای پیام