بهروز افخمی: سینما پیر شده / فیلمهای خشنی مثل «قاتل و وحشی» نجاتبخش سینما هستند
این کارگردان سینما در گفتوگویی با ایسنا درباره اوضاع این روزهای سینما و گیشه فیلمها بیان کرد: به نظرم سینما کمکم در حال خارج شدن از مرکز توجه است، البته قبلاً هم در مرکز توجه نبود ولی به هر حال در سالهای اخیر و بعد از دوران کرونا شرایط در حال بهتر شدن بود در حالی که الان دوباره خطر رکود در سینما به وجود آمده است.
او افزود: این رکود در شرایطی ایجاد شده که تولید یکسری فیلمها میتوانند در میان مدت نجاتدهنده سینمای ایران باشند؛ فیلمهایی که ساخت آنها تا الان بدون هیچ دلیل مشخصی با مانع همراه بوده مثل فیلمهای خیلی خشن و ترسناک که حتی میتوانند برای بچهها نکات آموزشی داشته باشد تا تمرین شجاعت کنند. این نوع فیلمها جزو ذات سینما هستند تا جایی که کسی مثل تارانتینو میگوید، سینما برای نمایش خشونت اختراع شده است. بنابراین فکر میکنم فیلمهای خشن و ترسناک که اتفاقا در سینمای دنیا از پرفروشترینها هستند، کمککننده خواهند بود و اگر اجازه داده شود فیلمی مثل «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله به اکران برسد، میتواند برای سینمای ما شرایط بهتری را به وجود آورد.
افخمی درباره خالی بودن جای فیلمهایی برای نسل جدید گفت: برای بچههای این نسل در بسیاری از کشورهای دنیا، بیشتر بازی کردن با موبایل و دیدن انیمه رواج پیدا کرده است. پسر من هم از مشتریان پروپاقرص انیمههایی است که گاهی به هزار قسمت هم میرسند. فکر میکنم سینما اصولاً برای نسل زِد به یک سرگرمی سرد تبدیل شده چون ابزارها و وسایل ارتباطی دیگری برای آنها جذابیت دارد و در اولویت است.
او در پاسخ به اینکه با توجه به این دیدگاه، الان مخاطب سینما را چه کسانی میداند، بیان کرد: من از سالها پیش نغمه مرگ سینما را ناله کردهام چون فکر میکنم هر پدیدهای یک دوران تولد دارد، یک دوران بلوغ، یک دوران اوج و شکوفایی، یک دوران پختگی و بعد هم یک دوران مرگ. به نظرم دیگر باید بگوییم که سینما خیلی وقت است پیر شده یعنی از اوایل قرن بیست و یکم دیگر پیر شده و کمکم به یک موجود فرعی و کم اهمیت تبدیل میشود که در گوشهای برای خودش کار میکند. من خودم منتظر این هستم که نوع جدیدی از تئاتر مخلوط با فیلم و پروژکتور اوج بگیرد چون به هر حال تئاتر در این مقطع احترام خود را حفظ کرده و در سالنهای تئاتر نمیبینیم که تماشاچی موبایل خود را نگاه کند یا حوصلهاش سر برود و امکان عوض کردن کانال را داشته باشد.
کارگردان «گاوخونی» و «سنپطرزبورگ» ادامه داد: تصور میکنم ما شاهد بازگشت دوران داستانگوییهایی قطور قرن نوزدهمی باشیم و شاید این اتفاق در سینما هم رخ دهد. خود من هم دنبال ساختن رمانهای تصویری هستم، انگار که رمان تبدیل شده به پادکست، دارای تصویر باشد و در سالن سینما نمایش داده شود.
افخمی در پاسخ به اینکه با وجود این دیدگاهها چه گروهی را برای تماشای «صبح اعدام» به سینماها دعوت میکند، گفت: زمانی که اکران فیلم شروع شد، به همکارانم به شوخی میگفتم که دلم میخواست روی پوستر فیلم بنویسم کسانی که بیشتر از یک ساعت در روز، وقت خود را با موبایل صرف میکنند، لطف کنند و این فیلم را تماشا نکنند درواقع فقط این را خوب میدانم که چه کسانی مخاطب فیلم نیستند اما با این حال فکر میکنم «صبح اعدام» از آن دسته فیلمهایی است که خودش تماشاگرش را پیدا میکند.
«صبح اعدام» داستان لحظات پایانی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی است که در نتیجه دادگاه ۱۵ خرداد به حکم اعدام محکوم شدند. این فیلم در جشنواره فجر دو سال قبل سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد (ارسطو خوشرزم) و بهترین کارگردانی را هم گرفت.
انتهای پیام