اقتصادی > انرژی

تولید روزانه فرآورده‌های نفتی ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یافت



‌ارتباط فردا: محمدصادق عظیمی‌فر در حاشیه بازدید وزیر نفت از پالایشگاه تهران با بیان اینکه برای مدیریت ناترازی و کاهش فاصله بین تولید و مصرف در بخش فرآورده‌های مایع، دو دسته اقدام در دولت چهاردهم طراحی شده که تمرکز اصلی ما روی پالایشگاه‌های موجود است، اظهار کرد: خوشبختانه در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۳ با افزایش بهره‌وری در پالایشگاه‌های موجود، به‌طور میانگین ۸ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه تمرکز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال جدید افزایش تولید برای مدیریت ناترازی، افزایش بهره‌وری، بهره‌برداری از طرح‌های کیفی‌سازی و ارتقای کمی تولیدات پالایشگاه‌های موجود است، گفت: به‌عنوان مثال، طرح کیفی‌سازی بنزین که تولیدات را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و استاندارد بنزین را به یورو ۵ ارتقا می‌دهد، امسال در پالایشگاه تهران به بهره‌برداری می‎‌رسد، همچنین طرح کیفی‌سازی نفت‌گاز نیز در پالایشگاه شیراز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و استاندارد نفت‌گاز این پالایشگاه به یورو ۵ ارتقا می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه امسال در پالایشگاه اصفهان طرح تصفیه هیدروژنی نفت‌سفید به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزون‌بر طرح‌های پالایشی موجود، روی بهره‌برداری از پالایشگاه‌های جدید نیز تمرکز دارد و پیش‌بینی می‌کنیم، امسال حداقل یک طرح جدید پالایشی و اگر اقدام‌های ما نتیجه‌بخش باشد، دو طرح پالایشی جدید به ۱۰ پالایشگاه موجود اضافه شود.

عظیمی‌فر با اشاره به اینکه رشد صنعت پالایش در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲، ۵ درصد بوده و به‌صورت تقریبی ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدات فرآورده‌های کشور اضافه شده است، تصریح کرد: امیدواریم پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای آدیش جنوبی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه سیراف و قطعه نخست پالایشگاه مهر خلیج‌فارس با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز در بندرعباس به بهره‌برداری برسند.

وی با تأکید بر اینکه همه این اقدام‌ها در زمینه دستیابی به هدف‌گذاری تولید روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر بنزین و ۱۳۰ میلیون لیتر نفت‌گاز تدوین شده است، بیان کرد: در ۶ ماه گذشته، با استفاده از پالایشگاه‌های موجود و افزایش بهره‌وری، گام‌های مؤثری همسو با برنامه هفتم توسعه برداشته شده است. با این حال، باتوجه به اینکه شدت مصرف انرژی در کشور، حدود ۲.۵ برابر میانگین جهانی است و ناوگان حمل و نقل کشور نیز با ۵۳ درصد فرسودگی روبه‌رو است و مصرف سوخت آن، بیش از دو برابر میانگین جهانی است، نیاز به نوسازی و برقی‌سازی این ناوگان با استفاده از همکاری دستگاه‌های مرتبط وجود دارد و رفع ناترازی تنها با اتکا به افزایش تولید امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا