دانشگاه آزاد به دنبال جایزه نوبل؛ سرمایهگذاری در سطح جهانی
ارتباط فردا: بیژن رنجبر، قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، امروز در مراسم چهل و سومین سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت احیای جایگاه علمی ایران، گفت: مرجعیت علمی جهان در دورههایی از تاریخ متعلق به ایران بوده و اکنون نیز باید با تکیه بر سرمایههای علمی و فرهنگی خود، در مسیر بازآفرینی آن گام برداریم.
ایران؛ خاستگاه تمدن و علم
وی با اشاره به ظرفیت تاریخی و تمدنی ایران در تولید و انتقال دانش، اظهار داشت: بر اساس گزارشهای معتبر تاریخی، متفکران یونانی از سرچشمههای دانش ایرانی بهره بردهاند و تأثیرات جهانبینی و فلسفه ایرانی بر مغرب زمین بسیار گسترده بوده است.
رنجبر ادامه داد: در ایرانِ باستان، نهتنها جریان پویای علمی در حوزههایی چون پزشکی، نجوم، معماری، دادرسی و تعلیم و تربیت جریان داشته، بلکه نخستین مراکز علمی در این سرزمین تأسیس شدهاند؛ از جمله دانشگاه جندیشاپور در خوزستان که به دستور شاپور اول ساسانی و با بهرهگیری از اسیران متخصص، تأسیس شد و به مرکزی مهم برای ترجمه متون علمی یونانی به پهلوی و نشر آنها بدل شد.
تداوم شکوفایی علمی پس از اسلام
قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پس از ورود اسلام، مسیر پیشرفت علمی در ایران شتابی چند برابری گرفت، افزود: با تلفیق معارف اسلامی و میراث علمی ایران باستان، و بهرهگیری از تجربیات هند و دوره اسکندریه، یک فضای نوین برای شکوفایی علمی در جهان اسلام شکل گرفت که ایران محور اصلی آن بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تأسیس نهادهایی همچون بیتالحکمه، دارالسنّه، نظامیه و مدارس معتبر در شهرهایی چون نصیبین و اسکندریه، و ظهور چهرههایی مانند ابنسینا، بیهقی، ابنموسی خوارزمی و خواجهنصیرالدین طوسی، گواهی بر مرجعیت علمی ایران در سدههای میانه است.
از گذشته به آینده؛ الزامات احیای علمی
این مقام مسئول با اشاره به اهداف کلان سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: در راستای تحقق خیزش علمی و تحقق سند نهاد علم در جمهوری اسلامی، لازم است به گذشته خود نگاه کنیم و راهکارهای بازگشت به جایگاه مرجعیت علمی را در دستور کار قرار دهیم.
وی تصریح کرد: علم باید در خدمت انسان باشد و این مهم، تنها با توجه به مبانی فکری، فرهنگی و تمدنی بومی ما محقق میشود. حضرت علی(ع) نیز میفرمایند: علم در خدمت انسان باید باشد، نه اینکه انسان در خدمت علم قرار گیرد.
دانشگاه آزاد؛ پایگاه نهضت علمی نوین
رنجبر در ادامه تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحقق این اهداف راهبردی، با نگاهی نو و مبتنی بر ظرفیتهای بومی و اسلامی، برای بازتولید مرجعیت علمی کشور حرکت میکند و از همه نخبگان و اندیشمندان دعوت میشود در این مسیر همراه باشند.
الگوبرداری اروپا از نظامیههای ایرانی
رنجبر با تأکید بر تأثیر تمدن ایرانی بر شکلگیری دانشگاهها در اروپا، اظهار داشت: تأسیس دانشگاههایی به سبک نظامیه در سدههای میانی، الگوی اصلی دانشگاههای بزرگی مانند بولونیا، سوربن، پاریس، آکسفورد و پادوا بود. این نهادهای علمی، متأثر از مدل آموزش ایرانی بودند که ابتدا در نظامیهها پایهگذاری شده بود.
وی افزود: تا پیش از قرن هفتم هجری، ایران در اوج مرجعیت علمی قرار داشت، اما حمله مغولها به رهبری چنگیزخان در سال ۶۱۸ هجری قمری، این مسیر را به شدت دچار اختلال کرد. غارت، تخریب و آتشسوزی گستردهای که در مراکز علمی و فرهنگی رخ داد، موجب افول جدی در حوزههای علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شد.
بازگشت تدریجی در دوران ایلخانی
قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دوره ایلخانیان گفت: با تشکیل دولت ایلخانی، دوباره روند بازسازی علمی آغاز شد. مراکزی همچون مدرسه سلطانیه، ربع رشیدی، مدرسه سیار، رصدخانه مراغه، دارالتعلیم و دیگر نهادهای علمی، نقش مهمی در احیای نسبی وضعیت علمی ایفا کردند.
او ادامه داد: اگرچه در این دوره به مرجعیت کامل گذشته نرسیدیم، اما بار دیگر به حرکت علمی معناداری دست یافتیم که زمینهساز توسعه بعدی شد.
عصر صفویه؛ احیای هویت ملی و استمرار رشد علمی
رنجبر با اشاره به دوره صفویه تصریح کرد: پس از حدود ۹ قرن فروپاشی هویت ملی و حاکمیت پادشاهان غیرایرانی، دولت صفویه موفق شد دوباره حاکمیت مستقل ایرانی را تثبیت کند. این دوره با رشد و شکوفایی در زمینههای مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همراه بود که آثار آن تا امروز باقی مانده است.
وی افزود: در این دوره، علوم اسلامی، فلسفه، تفسیر، حکمت، شعر و ادب نیز رشد چشمگیری داشتند و ایران مجدداً به یکی از قطبهای فکری منطقه تبدیل شد.
قاجار و آغاز روند افول
وی با انتقاد از دوران قاجار، خاطرنشان کرد: در عصر قاجار، با وجود اقداماتی چون اعزام دانشجو به خارج و تأسیس مدارس ملی، نظام آموزش و پژوهش علمی به شدت دچار افول شد. علت این امر، گرایش شدید حاکمان قاجار به تقلید از غرب و بیتوجهی به ظرفیتهای بومی علمی کشور بود.
رنجبر ادامه داد: نظام آموزشی آن دوره نتوانست نیازهای جامعه را برآورده کند. در حالیکه تقلید از نظامهای غربی بدون درک صحیح از ساختار و بستر فرهنگی ایران، تنها موجب گسست علمی شد.
پهلوی؛ تداوم تقلید علمی
قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دوره پهلوی اظهار کرد: در دوره پهلوی اول و دوم، نظام آموزشی نیز همچنان تقلیدی باقی ماند؛ اگرچه اقداماتی مانند تألیف کتب درسی یا توسعه صنایعی صورت گرفت، اما این اقدامات اغلب فاقد بنیان علمی بومی بودند و آموزش نتوانست نیازهای واقعی کشور را پاسخ دهد.
وی افزود: حتی تا سال ۱۳۵۷ و با وجود طرحهایی مانند سپاه دانش، بیش از ۶۵ درصد مردم کشور بیسواد بودند و نظام آموزشی توانمند و اثربخشی شکل نگرفته بود.
انقلاب اسلامی؛ آغاز خیزش دوباره علمی
دکتر رنجبر با اشاره به تحول پس از انقلاب اسلامی گفت: بعد از انقلاب، بار دیگر فرصت آن فراهم شد تا مانند دوره ایلخانی، سر بلند کنیم و مسیر پیشرفت علمی را از سر بگیریم.
مرجعیت علمی در اندیشه رهبری
وی با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری اظهار داشت: مفهوم “مرجعیت علمی” برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴ در بیانات حضرت آقا مطرح شد. ایشان پژوهش را با دو هدف کلان تعریف کردند: اول، دستیابی به مرجعیت علمی و قرار گرفتن در میان سرآمدان جهان؛ و دوم، حل مسائل کلیدی و آیندهساز کشور.
وی در ادامه تأکید کرد: درک درست از این اهداف و حرکت در این مسیر، میتواند ایران را به جایگاه شایسته خود در جهان علم بازگرداند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز با بهرهگیری از ظرفیتهای بومی، متعهد به ایفای نقش مؤثر در تحقق این چشمانداز است.
مرجعیت علمی، نیازمند جهاد علمی و بازتعریف نقش دانشگاههاست
قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مرجعیت علمی، اظهار داشت: ما هنوز در قلههای علمی جهان قرار نگرفتهایم و برای دستیابی به آن نیازمند یک جهاد علمی هستیم؛ جهادی که باید از سوی نخبگان کشور در سطوح مختلف، از استادان تا دانشجویان، به انجام برسد.
زبان علم باید فارسی شود
وی با اشاره به اینکه مرجعیت علمی تنها یک شعار نیست بلکه به معنای دستیابی به بیشترین افزوده دانشی، برخورداری از منابع انسانی برجسته، تولید دانش نو و در نهایت تأثیرگذاری جهانی است، گفت: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردهاند که اگر میخواهیم به جایگاه علمی شایستهای دست یابیم، باید زبان علم، زبان فارسی شود. این خود شاخص مهمی برای سنجش میزان مرجعیت علمی است.
رنجبر با اشاره به فرمایش دیگر رهبری مبنی بر اینکه یکی از مؤلفههای حیات طیبه، پیشتازی در تمدن جهانی است، ادامه داد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی، حرکت علمی یکی از الزامات قطعی و اساسی است. بر اساس سخنان رهبری، ملت ایران از متوسط جهانی استعداد علمی بالاتری برخوردار است و این یک مزیت رقابتی مهم برای کشور محسوب میشود.
رستاخیز علمی تنها یک آغاز بود
این مقام مسئول با اشاره به تأکید رهبری در سال ۱۳۸۴ بر آغاز «رستاخیز علمی» در کشور، افزود: ایشان در ادامه این مسیر تأکید کردند که هرچند پیشرفتهای علمی ارزشمند بوده، اما همه اینها تنها آغاز راه است. ما هنوز فاصله زیادی تا قلههای جهانی داریم و باید با عزم راسخ به این مسیر ادامه دهیم.
رسالت دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر مرجعیت علمی
رنجبر با اشاره به نقش کلیدی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: ما سه سرمایه بیبدیل در اختیار داریم: نخست، یک میراث تاریخی و تمدنی علمی؛ دوم، تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی؛ و سوم، دستاوردهای چشمگیر علمی در چهار دهه اخیر. اینها ما را موظف میکند که به سوی انقلاب علمی حرکت کنیم.
وی افزود: منظور از انقلاب علمی، صرفاً افزایش مقالات یا تولیدات سطحی علمی نیست؛ بلکه باید به تولید نظریه و بنیانگذاری دانشهای نوین برسیم. همانطور که مقام معظم رهبری بارها به ضرورت عبور از مقالهنویسی صرف و حرکت به سوی نظریهپردازی تأکید داشتهاند.
مدل راهبردی تحول دانشگاه آزاد
قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه یک مدل راهبردی برای تحول دانشگاه، اظهار کرد: این مدل در چند محور اصلی طراحی شده است؛ محور نخست، اصلاح بستههای آموزشی، بهویژه با تمرکز بر الگوی آموزشی شاگردپرور، که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است. دوم، تقویت مباحث اخلاقی و فرهنگی در نظام آموزش دانشگاهی.
او ادامه داد: در حوزه پژوهش و فناوری نیز ما نیازمند جهش هستیم. یکی از چالشهای اصلی، نبود پیشرفتهای نوآورانه و مرزدانشمحور است. خوشبختانه با تمرکز بر مراکز پژوهشی دانشگاه، این مأموریت بهطور جدی دنبال میشود.
خودکفایی مالی دانشگاه و پیوند با صنعت
رنجبر با اشاره به تحولات مثبت اقتصادی در دانشگاه آزاد، گفت: در ماههای اخیر، بخش قابلتوجهی از درآمد دانشگاه از محل اقتصاد دانشبنیان تأمین شده است. این دستاورد موجب شده است که وابستگی به شهریه کاهش یابد و شاهد ثبات مالی نسبی باشیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اکنون با تکیه بر مدل راهبری علمی و فناوری، با هدف تحقق جهاد علمی مستمر و حضور در مرجعیت علمی و فناوری جهان، مسیر روشنی را پیش روی خود قرار داده است.
مسیر تمدن نوین اسلامی از رستاخیز علمی میگذرد
وی با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص ضرورت تولید نظریه و حرکت از مرحله توصیهپذیری به مرحله مرجعیت، تصریح کرد: ما در حال حاضر در مرحلهای از بازسازی جریان علم هستیم؛ مرحلهای که با رستاخیز علمی آغاز شده و باید به تولید فکر و نظریه بینجامد تا به مرجعیت علمی و نهایتاً تمدن نوین اسلامی برسیم.
حمایت از پژوهشگران نخبه در دانشگاه آزاد
رنجبر با اشاره به مأموریت جدید پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بر اساس تصمیم اخیر، ۱۰۰ پژوهشگر نخبه دانشگاه انتخاب شدهاند تا در همکاری با فرهنگستان علوم، از حمایتهای مالی فصلی (گرنت) برخوردار شوند. این اقدام بهمنظور عبور از پژوهشهای سطحی و رفتن بهسوی تولید علم واقعی صورت میگیرد.
وی تأکید کرد: این حمایتها صرفاً شعار نیست. ما آغاز کردهایم. اولویت ما اسلامیسازی علم است، اما نگاهمان ملی است. با یکپارچگی مدیریتی، هماهنگی میان نهادهای علمی، قوانین، زیرساختها و پارکهای علم و فناوری، میتوانیم به پیشرفت پایدار و در نهایت به رهبری علمی جهانی دست یابیم.
مدل جدید تقسیمبندی پژوهشها در دانشگاه آزاد
قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تبیین ساختار جدید حمایت از پژوهشها، اظهار کرد: پژوهشهای دانشگاهی را به سه دسته تقسیم کردهایم:
۱. پژوهشهای مرتبط با پایاننامهها و رسالهها که از سوی معاونتهای موضوعی حمایت میشوند.
۲. پژوهشهای منجر به تولید محصول که زیر نظر معاونت فناوری و نوآوری قرار دارند.
۳. پژوهشهای اکتشافی و بنیادی که توسط پژوهشگاه اسلامی پشتیبانی میشوند.
وی افزود: هیچ نگرانی برای اساتید و پژوهشگران از نظر تأمین مالی وجود ندارد. حمایتهای لازم در قالب اعتبارات هدفمند در حال انجام است.
علوم پایه، محور احیای علمی کشور
رنجبر با اشاره به اهمیت علوم پایه، گفت: احیای علوم پایه رکن اساسی پیشرفت علمی کشور است. با وجود برخی چالشها، دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد با برنامهریزی و سرمایهگذاری در این حوزه، جایگاه علوم پایه را ارتقاء دهد.
سند تحول و چشمانداز ۱۴۱۵
وی با اشاره به سند «نقشه جامع علمی کشور» که افق ۱۴۱۵ را ترسیم کرده است، اظهار داشت: این سند دقیقاً مسیر علمی کشور را مشخص کرده و اهداف، مراحل و ارزیابیها در آن گنجانده شدهاند. دانشگاهها باید بر مبنای این سند حرکت کنند تا به جایگاه مزیت علمی دست یابند.
مرزهای دانش و الزامات راهبردی
این مقام دانشگاهی با اشاره به لزوم تمرکز بر مرزهای دانش، تأکید کرد: در هر سه محور پژوهش، فناوری و آموزش، باید با نگاه راهبردی و الزامات مشخص، به سوی مرجعیت علمی حرکت کنیم. عقبنشینی در این مسیر جایز نیست و همانگونه که در اسلایدهای دکتر تهرانچی نیز اشاره شد، دانشگاه آزاد اسلامی از این راه کوتاه نخواهد آمد.
رنجبر خاطرنشان کرد: ارتقاء علمی دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه ماست و برای رسیدن به این هدف باید با عزمی ملی، بهویژه در حوزههای علوم انسانی، علوم پایه و فناوریهای نوین، تلاش کنیم. تنها در این صورت است که میتوانیم به تمدن نوین اسلامی دست یابیم.
گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه، وظیفه هر یک از اعضای دانشگاه است
دکتر بیژن رنجبر ضمن تأکید بر توصیههای مقام معظم رهبری به ریاست دانشگاه، گفت: گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه از مهمترین الزامات راهبردی ماست که باید با وحدت، یکپارچگی و هماهنگی کامل در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال شود.
وی افزود: وظایف ما شامل تربیت متخصصان متعهد و اخلاقمدار، انتقال علم، فداکاری در خدمت نظام جمهوری اسلامی، و مدیریت کارآمد همراه با تعامل و سازوکار ملی است. تنها با رعایت این محورهای اساسی میتوانیم دانشگاهی کارآمد، پاسخگو و دارای فضایی انقلابی ایجاد کنیم.
ارتقای فرهنگ سازمانی و تحول ساختاری دانشگاه
قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه مرکزی دانشگاه، فعالیتهای منسجم و شبکهای با هدف تحول فرهنگ سازمانی در حال انجام است. این تحولات ساختاری در نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه، باعث افزایش قابلیت پاسخگویی و ارتقاء جایگاه دانشگاه در برنامههای توسعه علمی کشور شده است.
وی ادامه داد: در برنامه ۱۴۰۴، توسعه فناوری و تولید محصول یکی از اهداف کلیدی است که با همکاری معاونت بینالملل، معاونت فناوری و سایر بخشها در حال پیگیری است.
خیزش علمی جدید؛ ضرورت انکارناپذیر کشور
رنجبر به فرمایشات مقام معظم رهبری در نشست مهرماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایشان به خیزش و نهضت علمی جدید در کشور تأکید داشتند که وظیفه ما و بهویژه پژوهشگران است تا با حمایت از نخبگان برتر، این نهضت را به پیش ببریم.
وی افزود: پژوهشگاه مرکزی مأموریت حمایت از نخبگان تراز اول دانشگاه آزاد را به عهده دارد. تمرکز ما بر نظام نخبگانی و نخبهمحوری است؛ زیرا نخبگان میتوانند موتور محرک خیزش علمی جدید باشند.
سرمایهگذاری کلان در حوزههای برتر علمی
قائممقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامهریزی در ۱۴ حوزه برتر علمی، اظهار داشت: با سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی در قالب مشارکتها، قصد داریم از پژوهشگران برجسته دانشگاه حمایت ویژه کنیم تا در عرصههای علمی جهانی مطرح شویم.
وی تأکید کرد: این اقدام نه شعار که مصوبه شورای دانشگاه و خواست جدی رئیس دانشگاه است. ما باید در حوزههای برتر دانش، سرمایهگذاری مالی و انسانی در حد جوایز نوبل انجام دهیم.
رنجبر گفت: گسترش فضای انقلابی، حفظ کیان دانشگاه، ارتقاء فرهنگ سازمانی، حمایت از نخبگان و سرمایهگذاری هوشمندانه، محورهای اصلی حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت مرجعیت علمی و پیشرفت پایدار است.
برقراری تسهیلات پژوهشی مشابه فرهنگستانها در پژوهشگاه دانشگاه آزاد اسلامی
رنجبر گفت: در راستای ارتقاء جایگاه پژوهشگاه مرکزی و حمایت از پژوهشگران برتر، قصد داریم همانند فرهنگستانها، وضعیت «اعضای پیوسته» را در پژوهشگاه فراهم کنیم. این تسهیلات شامل حمایتهای مالی و زیرساختی ویژه برای اعضای برجسته پژوهشی است تا بتوانند با تمرکز بر تحقیق و توسعه، نقش مؤثری در پیشبرد اهداف علمی دانشگاه ایفا کنند.
وی افزود: یکی از برنامههای مهم ما، شبکهسازی پژوهشگران برجسته در حوزههای تخصصی است که از طریق آن، همکاریهای علمی تقویت شده و توان پژوهشی دانشگاه افزایش مییابد. همچنین، در زمینه زیرساختهای پژوهشی و اقتصاد دانشبنیان، قصد داریم آزمایشگاههای پیشرو را شناسایی و حمایت مالی کنیم. در حال حاضر، لیستی از آزمایشگاههای پیشنهادی دریافت شده که پس از بررسی و تطبیق با شاخصها و معیارهای مورد نظر، حمایت مالی از آنها آغاز خواهد شد. حمایتها از مبالغ حداقل ۵ میلیارد تومان شروع میشود تا بتوانیم بستر مناسبی برای فعالیت محققان فراهم کنیم.
رنجبر عنوان کرد: از طریق این اقدامات، تلاش میکنیم شبکه نوآوری باز را گسترش دهیم و با کشف فناوریها و روندهای نوین، مسیر پیشرفت علمی و فناوری دانشگاه آزاد را هموار کنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم این سرمایهگذاریها و حمایتها، به توسعه مستمر پژوهشهای علمی و فناوری در دانشگاه منجر شود و همه عزیزان با همت و همافزایی، بتوانند در این مسیر موفق باشند.
وی افزود: سرمایهگذاری مالی در این حد مدنظر است که اگر پژوهشگری برای انجام کار خاصی نیاز به بودجهای مثل ۷۰ میلیارد تومان داشته باشد، ما این حمایت را به صورت کامل فراهم کنیم و نیازی به پرداخت مبالغ خرد و کوچک مثل ۴ یا ۱۰ یا ۵۰ میلیون تومان نباشد. این سیاست سرمایهگذاری مالی و انسانی مصوب شورای دانشگاه است و شامل دو بند اصلی میشود: اول اینکه باید سرمایهگذاری مالی و انسانی در سطحی باشد که بتوان آن را معادل جایزه نوبل دانست. دوم، رؤسای استانها موظفاند پژوهشگران ویژه را به پژوهشگاه معرفی کنند تا تحت حمایت قرار بگیرند؛ چرا که هدف ما حضور فعال در حداقل ۲۰ جبهه تحقیقاتی برتر جهان است و دانشمندان دانشگاه آزاد اسلامی باید در این عرصهها نقشآفرین باشند.
قائم مقام رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این اقدامات زمینهساز کسب جوایز و موفقیتهای جهانی در سطح علمی خواهند بود و این موضوع در برنامههای پژوهشگاه پیشبینی شده است.
وی افزود: در زمینه توسعه همکاریهای علمی بینالمللی نیز در پژوهشگاه اقدامات مهمی در حال انجام است. ما دیپلماسی علمی را دنبال میکنیم تا پروژههای تحقیقاتی مشترک بینالمللی را آغاز کنیم، ابتدا با کشور ایران و سپس با سایر کشورها به صورت مشارکتی. به این صورت که سهم هر طرف مشخص و پروژهها به طور مشترک پیش برود.
رنجبر گفت: اساتید، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد در این پروژهها حمایت میشوند. البته من شخصاً بیشتر بر حمایت از طرحهای در مرزهای دانش تمرکز دارم. حمایت من به این شکل است که حقوق اعضای هیئت علمی پایه یک را تا ۱۰ میلیون تومان تضمین میکنم، که این میزان از حقوقی که بنیاد ملی علوم ایران برای دانشگاههای دولتی تعیین کرده نیز بالاتر است.
وی افزود: ما همچنین به دنبال تقویت ارتباطات بینالمللی و تفاهمنامههای مشترک با نهادهای علمی فرامنطقهای هستیم تا امکان رفت و آمد اساتید و دانشجویان فراهم شود و فرصتهای مطالعاتی برای دانشجویان دکتری گسترش یابد. رؤسای استانها و اساتید گرامی میتوانند درخواست مأموریت علمی از یک هفته تا یک ساله داشته باشند که حمایت مالی آن توسط من تأمین خواهد شد؛ البته این مأموریتها باید مرتبط با پروژههای لبه مرزی و مرز دانش باشد و صرفاً سفرهای عادی مشمول این حمایت نمیشوند.
رنجبر گفت: در زمینه شناسایی و حمایت از پژوهشگران برتر نیز آییننامه سرآمدان علمی بهروزرسانی شده است تا تعداد بیشتری از پژوهشگران ممتاز دانشگاه را شامل شود. سال گذشته حدود ۶۰۰ نفر معرفی شدند و امسال این تعداد را به بیش از ۷۰۰ نفر افزایش خواهیم داد. در این فرآیند، افراد بر اساس همتایان رشتهای خود مقایسه شدهاند و معیارهای سختگیرانهای برای انتخاب در نظر گرفته شده است. این اقدامات به ما کمک میکند تا از دورههای پسادکتری و پذیرش پژوهشگران ویژه به بهترین نحو حمایت کنیم و همچنین عضویت پیوسته در پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد را به عنوان امتیازی ارزشمند برای اعضا ارتقا دهیم.
انتهای پیام