ساعتی در کلاسهای آموزش تندخوانی که هزینههای میلیونی و ماجراهای غریب دارند
همشهری آنلاین- رابعه تیموری:یا اگر یک بزرگسال سالمند هستی و از دوره درس و کلاس و مدرسه ات گذشته، با بهکار بستن این ترفندها از خطر ابتلا به آلزایمر دور شوی و حتی در همین دوره سنی بتوانی یک فعالیت اجتماعی جدید را شروع کنی! حتی کودکانی را هم که تازه به مدرسه رفتهاند و راه دراز باسواد شدن را در پیش دارند، مخاطب برنامههای خود میدانند و با تبلیغات دهان پرکن از آنها میخواهند برای یادگیری قلقها و ترفندهای عجیب و غریبشان در دورههای «تندخوانی» موسساتشان شرکت کنند. دورههای آنلاین و حضوری این موسسات هزینههای میلیونی و اما و اگرهای بسیار دارد و تا مانند لیلا، راحیل، مسعود و مادربزرگش سر کلاسهایشان ننشینی به چندوچون کارشان پی نمیبری:
شاه و وزیر مادربزرگ؛ کیش مات
میان انبوه ساختمانهای خیابان شریعتی که اغلبشان قد و بالایی بلندتر از درختان کهنسال خیابان به هم زدهاند، پیدا کردن یک مجتمع اداری گل درشت چند طبقه دشوار نیست. موسسه تندخوانیای که از معدود موسسات برگزارکننده دورههای حضوری تندخوانی است، در یکی از واحدهای این مجتمع قرارگرفته است. موسسهای خلوت و کمرفت و آمد که وقتی به داخل آن پا میگذاری از هیاهوی معمول موسسات آموزشی خبری نیست، اما با وارد شدن به کلاسهای حضوری آن و نشستن پای چانهزنی مادربزرگها با مدرس دوره تازه حساب کار دستت میآید که چرا دورههای حضوری فقط با دو الی ٣ هنرجو برگزار میشود. مادربزرگ مسعود در اجرای روش «خط بری» از ٢ هم دورهای جوانترش ماهرتر است و با استفاده از خط بر چوبی قدیمی اش میتواند چشمهایش را بدون پس و پیش افتادن از دستهایش بهدنبال کلمات کتابها بدواند، اما در انجام تمرین «ستاره» پیشرفت چندانی نداشته و هنوز وقتی چشمهایش را روی ٦ راس یک تصویر ستاره مانند میلغزاند، نمیتواند سرش را ثابت و بیحرکت نگه دارد. آقای مدرس جوان برای ماهرشدن در این تصویر به مادربزرگ فرصت داده، ولی تنگ حوصلگیهای او در مرتب کردن قطعات پازلهای پیچیده یا طفره رفتنش از پیدا کردن روشی برای نجات شاه و وزیر در صفحه بازی شطرنج را آفت پیشرفتش در تمرینات تندخوانی میداند. از وقتی مادربزرگ مسعود مدرک دیپلم رشته علوم طبیعی اش را گرفته، لااقل ٦ دهه میگذرد و حالا که میخواهد تنهاییهایش را با خواندن کتاب پر کند، به موسسه تندخوانی آمده تا برای فراموش کاریهای پی در پی اش در آشپزی و خستگی ذهنی زودرسش در موقع مطالعه راه چارهای پیدا کند.
دورههای اتمی به دشواری شکافتن اتم
پیشرفت مسعود در تندخوانی کتابهای زیستشناسی و ادبیات مادربزرگ را هم برای شرکت در این دورهها بر سر ذوق آورده است. در کلاس مسعود و همدورهای هم سن و سالش از بحث و جدل میان مربی و هنرجویانش خبری نیست و پرسشوپاسخهایشان هم به مباحثههای علمی دانشآموزان درسخوان شباهت دارد. مسعود سال آینده باید در کنکور ورودی دانشگاه شرکت کند و ادعاهای موسسات آموزش تندخوانی برای در آستین داشتن ترفندهایی که زمان مطالعه درسی دانشآموزان را به کمتر از نصف کاهش دهد و کارآیی و کیفیت درسخواندنشان را چند برابر افزایش دهد، مسعود را تشویق کرده که در دوره اتمی موسسه شرکت کند. در این دوره یک و نیم ماهه برای مطالعه هر درس روش جداگانهای طراحی کردهاند، ولی برای مسعود روشهای تصویرسازی ذهنی، دنبال کردن چشمی مطالب هایلایت نشده کتاب یا همان سیاهخوانی و استفاده از روش کدینگ که در تندخوانی زیستشناسی و ادبیات بهکار بسته کارآیی بیشتری داشته و در اجرای روشهای تندخوانی ٦ درس دیگرش هنوز راه درازی در پیش دارد که با وجود مشغلههای مدرسه بعید میداند برای ماهر شدن در اینروشهای تندخوانی دشوار و زمانبر مهارت کافی را بهدست آورد. هزینه دورههای آموزشی ۵ جلسهای مادربزرگ از هزینه کلاسهای ٨ جلسهای مسعود بیشتر است و او با پرداخت ٩ میلیون تومان و مادربزرگ با هزینه ١١ میلیون تومان در دورهها شرکت کردهاند. شرکت در دورههای آنلاین و غیرحضوری این دورهها فقط بهاندازه ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان خرج روی دستشان میگذاشت، ولی مشاوران موسسه در همان جلسه مشاوره پیش از ثبتنام، با دلیل و برهانهای فراوان آنها را مجاب کردند که برای گرفتن نتیجه مناسب باید در کلاس حضوری شرکت کنند تا مربی روش تدریسی شخصیسازی شده و متناسب با نقاط ضعف و قوتشان برای آنها اجرا کند.
شاگردان خودمختار
کار مربی کلاس لیلا و راحیل از همکاران دیگرش دشوارتر است و اگر تمرین حرکت دادن خودکار در طرفین راست و چپ یا بازی گفتن رنگ اجسام بدون ذکر نام آنها به مذاق بچهها مزه کند، وقتی او مشغول توضیح تمرین شمارش معکوس اعداد است، لیلا و راحیل دور از چشم او به بازیها و تمرینات مورد علاقه خود ادامه میدهند! لیلا و راحیل هر دو در کلاس دوم درس میخوانند و به دلیل این که در روانخوانی درس فارسی و حفظ مطالب کتاب علوم تجربی و پیامهای آسمانی پیشرفت مناسبی نداشتهاند، والدینشان آنها را در دورههای تندخوانی و تقویت حافظه ثبتنام کردهاند، اما موسسه خواهر کوچکتر راحیل را که سال بعد دوره درس و مدرسه را شروع میکند و سواد خواندن و نوشتن ندارد، برای شرکت در دورههای ویژه کودکان نپذیرفته است. هزینه آموزش راحیل و لیلا ٨ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان است و باید آنها بعد از گذراندن این دوره یک و نیم ماهه، ٦ ماه دیگر هم بهصورت غیرحضوری با مربی در ارتباط باشند تا آموختههایشان خوب ملکه ذهنشان شود.
آموزش از راه دور؛ آسان و کمدردسر
اتاق برگزاری دورههای آنلاین ساکتترین بخش موسسه است و آقای مربی لابه لای ضبط و پخش همزمان برنامه آموزشی اش گاهی هم به سوالات مکتوب مخاطبانش پاسخ میدهد، ولی انگار هنرجویانش که بهصورت گروهی از آموزشها استفاده میکنند، چندان اهل سوال و جواب و به چالش کشاندن آقای مربی نیستند و بهاندازه راحیل و لیلا یا مادربزرگهای عضو موسسه صبر و حوصله او را محک نمیزنند!
بیشتر بخوانید:سالمندان اسمارت | آموزش مهارت استفاده از تلفن همراه هوشمند به پدربزرگها و مادربزرگها