مشاهده رولز رویس ضد گلوله در تهران
همشهری آنلاین: بعضی از نمونههای موجود در این موزه از جمله پیرس ارو آب طلاکاری شده، تنها نمونه پنتر لیزر تولید شده در جهان، تنها اتومبیلی که حاصل کار مشترک کمپانیهای مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است. مجموعه غنی از مدلهای رولز رویس از جمله رولزرویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، مدل افسانه ای فانتوم ۴ ضد گلوله، فانتوم ۳ و غیره در ضمن از مجموعه بنز غنی این موزه میتوان به مدل استثنایی۵۰۰k و ۶۰۰لیموزین، ۱۹۰ SL و …اشاره کرد. تعدادی از خودروهای قدیمی موجود مثل رولز رویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، موریس آکسفورد و فیات تیپو ۵۱۹ هندلی است.
نشانی: تهران، میدان آزادی، کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج، خیابان ۲۵، جنب بانک توسعه و تعاون
ساعات کار: همهروزه جز شنبهها از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۳۰
هزینه بلیت: ۱۵۰ هزار تومان
کالسکه نادری
بخشی از موزه خودروهای تاریخی را کالسکهها تشکیل میدهند. یکی از این کالسکههای زیبا کالسکه سلطنتی ناصرالدن شاه قاجار، قدیمیترین کالسکه موجود در ایران است. این کالسکه سلطنتی به دستور مستقیم ناصرالدین شاه قاجار توسط کارخانه معروف واگن فابریک در شهر وین کشور اتریش ساخته شده است. این کالسکه به کالسکه نادری معروف است و نزدیک به ۱۲۰ سال قدمت دارد. رنگ آبی و تزیینات طلا به کار رفته در آن زیباییاش را دوچندان کرده است.
زمانی که ناصرالدین شاه قاجار توسط این کالسکه بهسمت حرم شاه عبدالعظیم در حال عزیمت بود، به دست میرزا رضای کرمانی به قتل رسید. درباریان شاه برای اینکه خبر ترور ناصر الدین شاه بهزودی به گوش مردم نرسد و برای جلوگیری از آشوب، جسد او را داخل کالسکه نشاندند و راهی پایتخت کردند.
کالسکه تاج گذاری
یکی دیگر از کالسکههای این بخش، کالسکه مخصوص تاجگذاری است که تقریبا ۱۰۰ سال قدمت دارد. این کالسکه بینظیر نیز توسط کارخانه واگن فابریگ اتریش سلخته شده است و در ساخت آن نمای آن از طلا استفاده کردهاند. قدمت این کالسکه به دوره قاجار برمیگردد و در آن زمان به رنگ آبی لاجوردی بود. این کالسکه در دوره پهلوی نیز استفاده شد و در آن زمان به رنگ مشکی درآمد. دلیل نامگذاری این کالسکه استفاده از آن در مراسم تاجگذاری دوره پهلوی است.
رولز رویس ضد گلوله
احمد شاه قاجار در دوره کوتاه سلطنتش اولین خودرو را وارد ایران کرد. این خودروی انگلیسی یک رولز رویس شش سیلندر خطی به نام سیلور گوست است که مربوط به سال ۱۹۰۶ میلادی میشود. تنها ۶ هزار دستگاه از آن در دنیا وجود داشت که تنها چند نمونه از آن با هندل روشن میشد و همین موضوع این خودرو را منحصربهفرد کرده است. این رولز رویس مشکی رنگ سرعتی بالغ بر ۸۰ کیلومتر در ساعت داشت که در زمان خود بینظیر بود.
رولز رویس فانتوم چهار خودرو دیگری بود که توسط احمد شاه قاجار وارد ایران شد و در موزه خودروهای تاریخی به نمایش گذاشته شده است. این خودرو هشت سیلندر، سرعتی بالغ بر ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت داشت و تنها ۱۸ دستگاه از آن در جهان تولید شده بود که از این تعداد تنها این مورد به درخواست احمد شاه ضد گلوله ساخته شده بود. این خودروی جذاب و خاص مشکی رنگ، بدنه ضدگلوله و شیشه بسیار ضخیمی دارد.
هدیه ای از هیتلر
در بخش خودروهای سوپر اسپرت این موزه کمیابترین مرسدس بنز جهان نگهداری میشود. مرسدس بنز K۵۰۰ کوپه در سال ۱۹۳۴ میلادی ساخته شد و هیتلر در سال ۱۹۳۵ میلادی این خودرو سبز و کرم رنگ را به رضاشاه هدیه داد. طراح آن فردریش گیگر طراح بزرگ مرسدس است و گفته میشود این خودرو گرانترین بنز ایران و شاید جهان باشد. K۵۰۰ دارای موتوری هشت سیلندر به حجم ۵۰۰۰ سیسی است که قدرتی معادل ۱۶۰ اسب بخار دارد. این خودرو در زمان خود بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت و برای جاده طراحی شده است. از ۳۴۵ خودرو مشابه آن در دنیا تنها نمونه داخل ایران بدون هیچ آسیب و رنگی باقی مانده است.
موریس آکسفورد قرمز
موریس آکسفورد قرمز قدیمیترین خودرو موجود در این موزه است که قدمت آن به سال ۱۹۱۲ میلادی مربوط میشود. این خودرو قرمز رنگ از ارزشمندترین و محبوبترین خودروهای این موزه محسوب میشود که ساخت انگلستان است و حجم موتوری معادل ۱۸۰۰ سیسی دارد.
لامبورگینی کانتاش
لامبورگینی کانتاش موجود در موزه خودروهای قدیمی خودرویی سوپر اسپرت است که در سال ۱۹۷۴ میلادی توسط شرکت لامبورگینی ایتالیا تولید شده است. از این شرکت میتوان بهعنوان لوکسترین تولیدکنندههای خودرو در جهان نام برد. لامبورگینی کانتاش موتوری ۱۲ سیلندر خطی دارد که با ۳۹۰۰ سیسی حجم، میتواند توانی در حدود ۳۷۰ اسب بخار تولید کند و تا سرعت ۳۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
لیموزین های ارزشمند
در این موزه دو لیموزین ارزشمند نگهداری میشود، یکی لیموزین بنز ۶۰۰ و دیگری لیموزین «پیرس آرو» آب طلاکاری شده که در ساخت آن ۶ کیلو طلا بهکار رفته است. لیموزین پیرس آرو ۶ سیلندر دارد و چراغهای آن برای دید بهتر راننده روی سپر قرار گرفته است.
ام پی وی تهران
خودروی تاریخی و منحصربهفرد دیگری که در این موزه نگهداری میشود محصول مشترک سه شرکت بزرگ و معروف آلمانی به نامهای مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است. نتیجه این همکاری کوتاه مدت تولید تنها یک خودرو بود که در سال ۱۹۷۲ میلادی ساخته شد. متاسفانه این محصول مورد استقبال قرار نگرفت و این همکاری پایان یافت. این خودرو که «ام پی وی تهران» نامیده میشود به سفارش «ویلی برانت» صدراعظم آلمان ساخته و در روز تولد ولیعهد پهلوی به او هدیه داده شد.
نیرو محرک این خودرو یک موتور بنزینی چهار سیلندر است که مانند فولکس بیتل با هوا خنک میشود. این خودرو میتواند با استفاده از موتور تولیدی فولکس واگن که مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری است تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. نکته جالب در طراحی آن این است که این خودرو دارای دو سوئیچ طلایی و نقرهای است که راننده میتواند با استفاده از سوئیچ نقرهای تنها از دندههای یک و دو استفاده کند و ۳۰ کیلومتر سرعت بگیرد؛ اما با سوئیچ طلایی هیچ محدودیتی وجود ندارد تا بهراحتی به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
از دیگر نمونههای کمیاب و بینظیر این موزه میتوان به تنها نمونه پنتر لیزر تولید شده در جهان، بنز SL۱۹۰، لامبورگینی میورا، فراری سوپر فست ۵۰۰، بیتزارینی، پورشه مدل ۳۵۶، پورشه ۹۱۱ توربو، کرایسلر ۳۰۰، کادیلاک فلییت وود، لینکلن کانتیننتال لیموزین، فیات تیپو ۵۱۹ و… اشاره کرد.