مجله مهر > دور و بر

معامله ۲۰۰ میلیون دلاری صافولا؛ پایان یک سرمایه‌گذاری خارجی!


خبرگزاری مهر، گروه مجله – فاطمه برزویی: شرکت «صافولا»، یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های مواد غذایی در خاورمیانه و بزرگ‌ترین شرکت غذایی عربستان سعودی، پس از نزدیک به دو دهه حضور در ایران، به‌طور رسمی اعلام کرد که فعالیت خود را در بازار ایران متوقف می‌کند. این خبری بود که دیروز در رسانه‌های کشور دست به دست شد و کسی از چرایی آن خبر نداشت.

برخی می‌گویند که این تصمیم استراتژی جدید صافولا برای خروج از بازارهای غیر عمده، مانند مراکش و عراق و تغییر در اولویت‌های راهبردی این شرکت برای تمرکز بر بازارهای اصلی خود گرفته شده است.

مهمان خارجی که دیگر دلیلی برای ماندن ندید

تصمیم صافولا برای خروج از ایران، به گفته بعضی از رسانه‌ها، حاصل ترکیبی از عوامل اقتصادی، سیاسی و استراتژیک بوده است.

معامله ۲۰۰ میلیون دلاری صافولا؛ پایان یک سرمایه‌گذاری خارجی!

شرایط اقتصادی داخلی ایران نیز به‌عنوان یکی دیگر از عوامل خروج صافولا مطرح می‌شود. نرخ تشکیل سرمایه در کشور منفی شده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌جای ورود به فعالیت‌های تولیدی، به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیر مولد مانند خرید ملک در کشورهای همسایه نظیر دبی و ترکیه یا سفته‌بازی در بازارهای داخلی روی آورده‌اند.

تورم نیز مزید بر علت شده و هزینه‌های تولید و توزیع را تا حدودی افزایش داده است، به‌گونه‌ای که حاشیه سود شرکت‌ها را کاهش داده و فعالیت در بازار ایران را از نظر اقتصادی کم‌صرفه‌تر کرده است. همچنین مشکلات مدیریتی در بخش کشاورزی و صنایع تولیدی ایران، دسترسی به مواد اولیه باکیفیت را سخت کرده و زنجیره تأمین شرکت‌ها را مختل ساخته است.

سهم صافولا از سفره‌های ایرانی

صافولا با عرضه برندهای محبوبی چون «لادن»، «لادن طلایی»، «بهار» و «نسترن»، سهم بزرگی از بازار روغن خوراکی کشور را به خود اختصاص داده بود.

شاهزاده «ولید بن طلال»، میلیاردر سعودی و از سرمایه‌گذاران برجسته صافولا، این شرکت را «نسله خاورمیانه» نامیده بود. این شرکت در سال ۱۳۸۳ با خرید ۴۹ درصد از سهام گروه صنعتی «بهشهر»، به‌عنوان بخشی از استراتژی توسعه جهانی خود وارد بازار ایران شد و موفقیت‌هایی به دست آورد.

این شرکت توانست بیش از ۵۰ درصد از بازار روغن خوراکی ایران را در اختیار بگیرد و نقش مهمی در صنعت غذایی کشور ایفا کند. با این حال، این استراتژی اکنون تغییر کرده و دارایی‌های صافولا در ایران به گروه «م»، به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار واگذار شده است.

معامله ۲۰۰ میلیون دلاری صافولا؛ پایان یک سرمایه‌گذاری خارجی!

محصولات صافولا به‌دلیل کیفیت بالا، قیمت رقابتی، و دسترسی آسان، مورد استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی قرار گرفتند. آنها توانستند از طریق سرمایه‌گذاری در خطوط تولید مدرن و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، نه‌تنها نیازهای بازار ایران را به‌خوبی پاسخ دهد، بلکه استانداردهای جدیدی را در صنعت مواد غذایی کشور ایجاد کند.

شبکه توزیع گسترده و کارآمد یکی دیگر از نقاط قوت صافولا بود. این شرکت با ایجاد زیرساخت‌های توزیع پیشرفته، توانست محصولات خود را به‌طور منظم و با سهولت به تمام نقاط ایران عرضه کند. این رویکرد باعث شد که برندهای لادن و بهار، به‌سرعت به نام‌های آشنا و قابل‌اعتماد در میان خانواده‌های ایرانی تبدیل شوند.

حضور صافولا در ایران بیشتر از تأمین محصولات غذایی بود؛ این شرکت نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه زنجیره تأمین داخلی ایفا کرد. هر چند که نایب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران گفته است که خروج صافولا بعید است که عرضه روغن گیاهی در کشور را تهدید کند. او اشاره کرده که تمام کارکنان شرکت، افراد بومی هستند و صنعت غذا در ایران به اندازه‌ای بالغ و پیشرفته است که این تغییر مالکیت، خللی جدی در تولید ایجاد نکند.



منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا