نخستین جایزه ملی داستان و بازآفرینی، برگزیدگان خود را شناخت
مهدی جمالینژاد، شامگاه پنجشنبه ۲۸ فروردین در آیین اختتامیه نخستین جایزه ملی داستان و بازآفرینی که در حوزه هنری اصفهان برگزار شد، اظهارکرد: رویدادهای اصفهان امروز محدود به برنامههای عمرانی و کالبدی نمیشود و برنامههای متعدد فرهنگی در کل استان اصفهان اجرا میشود.
وی افزود: اصفهان امسال بهعنوان پایتخت شهرهای گردشگری آسیا انتخاب شد و پایان سال رویدادی در این زمینه برگزار میشود، همچنین در طول سال نیز اجرای برنامههای متعدد فرهنگی در ۱۱۴ شهرستان استان اصفهان را داریم.
استاندار اصفهان ادامه داد: در حوزه فرهنگی و هنری برنامه مفصل و تدابیر خاصی در برشهای زمانی مختلف برنامهریزی شده که طی آن ۳۰۰ برنامه رویدادی در اصفهان و شهرهای خواهرخوانده و هفتههای فرهنگی مختلف در طول سال اجرا میشود.
جمالینژاد ضمن تشکر از برگزارکنندگان جایزه ملی داستان و بازآفرینی گفت: این برنامه نیز از جمله رویدادهای مهم و مؤثر حوزه ادبیات است که امیدواریم با همت بزرگان ادبیات استان ادامه پیدا کند.
مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این آیین بیان کرد: داشتههای تاریخی ما در جهان داستان و اسطورهها، هویت و آینده ما را میسازد، اگر ما هویت خود را پیدا کرده و در جای خود در روح جمعی تعمیق کنیم، امروز و فردای ما ساخته خواهد شد، اما با حجاب فاصله زمانی و تفاوت فرهنگ نحوه بیان و شیوه زیستن در اعصار مختلف سبب شده که نتوانیم به این بنیانها و داشتههای ادبی تکیه کنیم و از آنها به خوبی بهرهمند شویم.
وی افزود: جایزه ملی بازآفرینی در پی آن است که مشوق و انگیزهبخش برای خالقان آثار ادبی باشد تا به سراغ این داشتهها و منابع تاریخی بروند و آنها را برای مخاطبان امروز ما در ایران و حتی دنیا بازآفرینی کنند.
پرداخت به مبانی داستان الگویی مناسب برای داستاننویسان به دست میدهد
علی عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت علمی جشنواره ملی داستان و بازآفرینی نیز با اشاره به ضرورت پرداخت نظری به مبانی داستان گفت: پرداخت به این مبانی، شاخصی برای تشخیص اثر فاخر از غیرفاخر به دست میدهد و بدون آن نمیتوان به هویت اثر به درستی پی برد.
وی افزود: همه تفاوتها در مبانی به دوگانه ایجاد شده یعنی انسان سنتی و مدرن بازمیگردد؛ انسان سنتی انسانی تابع است که جهان را با فاصله نمینگرد در ارتباط و تابع خداوند بوده و اثر را خلق میکرد، اما مدرنیته و نگاه دکارتی جهان را از سوژه به ابژه تبدیل کرد به حدی که در ارتباط با خدا هم از تبعیت خارج شد و خداوند را هم خلق کرد به همین دلیل مثل هنرمند سنتی نه در ارتباط با نمادها و نشانهها بلکه در پی خلق و ایجاد بود.
عباسی ادامه داد: برای هنرمندان مدرن واقعیت مهم است نه حقیقت، اما انسان تابع سنتی در پی حقیقت و متصل به واقعیت است به همین دلیل است که بهطور مثال مارسل دوشان یک توالت را بهعنوان یک اثر هنری در معرض دید قرار میدهد، اما انسان سنتی و هنرمند ایرانی هیچگاه چنین کاری نمیکند، زیرا حقیقت متصل به اثر برایش در اولویت است؛ بنابراین پرداخت به مبانی هنری و ادبی و مبانی داستان و داشتههای ادبی ضرورت دارد، اگر نظریهپردازی نکنیم جوانان ما براساس چه الگویی بنویسند و تولید اثر کنند؟
ارتباط فردا: در بخش رمان نخستین جایزه ملی داستان و بازآفرینی حسین قربانزاده خیاوی٬ رتبه اول را برای «رد انگشتهای اصلی» و رتبه دوم به علیرضا محمودی برای اثر «بی چهرگان» رسید.
آثار «نیمه انسان و دختر ترنج» و «رد انگشتهای اصلی» نوشته مریم بهزادنژاد و مرجان فولادوند تقدیر شدند.
در بخش داستان کوتاه آثار «خواب روز چهارشنبه»، «قصاب»، «وانت مزدای آبی»، «ابوالبشر» و «کلاغ پران» نوشته راضیه مکاریان، احمد خاناحمد، امید مهدوی، مینا سعادت پور، الناز معتمدی تقدیر شدند.
انتهای پیام