پروژه بزرگراه یادگار امام (ره) چه زمانی به اتمام میرسد؟
به گزارش خبرنگار مهر، جمعی متشکل از اعضای هیئتعلمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، از پروژه «شاخه غربی بزرگراه یادگار امام» و «تقاطعهای غیر همسطح میدانهای جی و فتح» بازدید کردند.
در این بازدید بهرام بهشتی عضو هیئتعلمی دانشگاه خواجهنصیر، حمید صفاری عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی، پیمان همامی عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی، پوریا حاجی کریمی عضو هیئتعلمی دانشگاه امیرکبیر و محمدرضا مشایخی عضو هیئتعلمی دانشگاه خواجهنصیر به همراه ۱۷ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی حضور داشتند.
پروژه یادگار امام (ره) شبیه کوه یخ است
محسن فاضلی مدیر پروژه یادگار امام (ره) در این بازدید دوساعته با اشاره به تعبیه دیوار نماهای پیشساخته روی شمعهای احداثی گفت: از ۲۵۰۰ شمع تاکنون ۲۰۰۰ شمع تعبیه شده و پس از اتمام کار یک سری دیوار نمای پیشساخته بهعنوان سازه و برای پیشگیری از ریزش خاک روی کار نصب میشود.
وی افزود: برای انجام پروژه یک فرآیند ۶ ماهه برای انسداد خیابانهای اطراف با همکاری پلیس راهور و ارگانهای مربوطه طی شد، در واقع کل عملیات اجرایی طی ۷ ماه انجام شده است.
فاضلی با بیان اینکه پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) و تقاطعهای غیر همسطح میدانهای جی و فتح مثل یک کوه یخ است، اظهار کرد: فقط ۲۰ درصد از پروژه روی زمین بالاآمده و عمده آن در زیر زمین است، زیرگذر در عمق ۱۶ متری و بهاندازه یک ساختمان ۵ طبقه است.
مدیر پروژه یادگار امام (ره) تأکید کرد: این پروژه ۲ ساله بوده؛ اما بهخاطر وجود معارضان طول کشیده، در واقع ما رفع معارض را در طول پروژه انجام دادیم که به همت شهردار تهران و مدیران ارشد شهری بسیاری از معارضها رفع و پروژه آغاز شد.
وی درباره وضعیت فعلی در میدان فتح گفت: ما در اینجا با یک شبکه از معارضان تاسیساتی همچون آب، برق، گاز، مخابرات و همچنین سولههای آموزش پرورش مواجه بودیم که طی کار با پیگیریهای مدیران ارشد شهری این امر حل و مدیریت شد.
رفع نیازهای مطالعاتی با بازدید از پروژهها
محمد رسول دلفانی مدیر مطالعات عمران، ترافیک و امور بحران مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران هدف از این بازدید را رفع نیازهای مطالعاتی حوزه فنی و عمرانی شهرداری عنوان کرد و افزود: برای اینکه چالشهای عمرانی را دقیق بشناسیم، نیاز است که پروژهها از نزدیک بازدید کنیم.
وی افزود: بدون شک بسیاری از چالشهای موجود در حوزههای عمرانی از دل همین بازدیدها بیرون میآید که با شناسایی درست، میتوانیم برای آنها پروژه مطالعاتی تعریف کنیم.
همچنین کوثر یزدان نجاد مدیرگروه مطالعات فنی و عمرانی مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران یکی از مهمترین معضلات را رفع معارض در مسیر پروژههای عمرانی عنوان کرد و گفت: علت توقف بسیاری از پروژههای عمرانی همین معارضان هستند.
وی درباره حضور دانشجویان در این بازدیدها هم گفت: بدون شک حضور دانشجویان در این بازدید باعث میشود تا با صنعت ارتباط پیدا کنند و بتوانند نگاه خود را ذیل موضوع بازدید در قالب یک گزارش به ما منعکس کنند.
عملیات احداث شاخه غربی بزرگراه یادگار امام شهریورماه سال ۱۴۰۱ با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران آغاز شد.
طرح توسعه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) یکی از سختترین و پیچیدهترین طرحهای مدیریت شهری و یکی از کارهای ویژه در شهرداری تهران است که ۹ کیلومتر وسعت دارد و شمال غرب تهران را به جنوب غرب پایتخت وصل میکند که بدون شک تأثیر جدی در کاهش بار ترافیکی جنوب غربی تهران خواهد داشت. این پروژه یک تقاطع چهار سطحی در حال ساخت است که دو سطح آن کاملاً زیر زمین است و در دو فاز اجرا میشود.