چه کسی «کارگروه ساماندهی مد و لباس» را گردن گرفت؟!
ارتباط فردا: به دنبال تصویب قانون ساماندهی مد و لباس در سال ۱۳۸۵ در مجلس شورای اسلامی، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز به عنوان یک نهاد فرابخشی آغاز به کار کرد. نهادی که باید زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عضویت وزارتخانههای آموزش و پرورش، صمت، سازمان صدا و سیما، سازمان برنامه و بودجه، یک نماینده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و سه نفر از نمایندگان صنوف ذیربط (طراحان و تولیدکنندگان) فعالیت کند.
به دنبال تصویب قانون، دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس ابتدا ذیل معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت. اما پس از چند سال و به دنبال آنچه که عدم همکاری سایر دستگاههای دخیل در مسئولیت کارگروه و «تقویت فرهنگ حجاب و عفاف و توسعه فرهنگ بومی و اسلامی در حوزه پوشش و مقابله با شبیخون فرهنگی در عرصه عفت پوششی و عمومی» عنوان شد، با تصویب هیئت وزیران در اوایل دولت سیزدهم، دبیرخانه کارگروه به شورای فرهنگ عمومی منتقل شد.
تصمیمی که عملیاتی نشد
اما این تصمیم هم دوام چندانی نداشت و پس از حدود ۳ سال و در روزهای پایانی دولت سیزدهم، بنابر اعلام اسماعیلی – وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی – مجددا مقرر شد تا جایگاه دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس تغییر کرده و این بار ذیل حوزه وزارتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کند. اسماعیلی آن زمان علت این تصمیم را استقرار بنیاد سبک زندگی ایرانی اسلامی ذیل سند سبک زندگی ایرانی اسلامی عنوان کرده و گفته بود: «بر اساس آن سند، بنیادی بالادستی در حوزه مد و لباس راهاندازی خواهیم کرد که اتفاق مهمی بهشمار میرود. جدا شدن کارگروه مد و لباس از شورای فرهنگ عمومی را هم به دلیل استقرار بنیاد در جایگاه جداگانه پیشبینی میکنیم.» هرچند به دنبال تغییر دولت و مدیران ارشادی، با وجود گذر از مهلت قانونی ۳ ماههای که سند سبک زندگی ایرانی اسلامی به کارگروه داده بود تا اساسنامه تاسیس بنیاد را پیشنهاد و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد، اما هنوز هیچ اطلاعاتی بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.
با این حال اما جابهجاییهای دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس به همینجا ختم نشد و با اعلام فاطمه مهاجرانی – سخنگوی دولت – در روزهای پایانی اسفند ماه سال ۱۴۰۳، مقرر شد که به دنبال تصویب آییننامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس، دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مجددا به شورای فرهنگ عمومی بازگردد.
بیشتر بخوانید:
۱۸ سالگی نهاد متولی مد و لباس بدون جایگاه و بودجه مشخص!
اکنون و پس از حدود سه ماه مسکوت ماندن این موضوع، دبیر شورای فرهنگ عمومی در گفتوگویی با ایسنا به تشریح جزئیات این مصوبه که البته هنوز هم به شکل رسمی ابلاغ نشده پرداخته است.
تفویض اختیارات تا ابلاغ رسمی مصوبه
قادر آشنا در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بازگشت کارگروه ساماندهی مد و لباس ذیل شورای فرهنگ عمومی هنوز به شکل رسمی ابلاغ نشده است، در این باره توضیح داد: در دوره قبلی وزارت، بر اساس مصوبهای که گرفته شده بود، کارگروه ساماندهی مد و لباس از ذیل شورای فرهنگ عمومی خارج و به ذیل حوزه وزارتی رفت؛ با آغاز به کار دوره جدید وزارت ارشاد، نظر دکتر صالحی اما چیز دیگری بود. در واقع از آنجا که حوزه وزارتی به دلیل جایگاهی که دارد باید به کل مسائل وزارتخانه بپردازد، اینکه یک بخش را به شکل مستقل به این حوزه واگذار کنیم، همخوانی مناسبی نداشت. از این رو از چند ماه گذشته محمدمهدی احمدی – مشاور عالی وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی – طی نامهای اختیارات حوزه وزارتی در مورد کارگروه ساماندهی مد و لباس را به شورای فرهنگ عمومی واگذار کردند تا مصوبه مورد نظر در این زمینه ابلاغ شود. به دنبال این امر نیز وظایف کارگروه ساماندهی مد و لباس از [چند ماه قبل] به شورای فرهنگ عمومی محول شد.
او ادامه داد: پس از آن و برای آنکه بر اساس مصوبه، اختیارات و وظایف کارگروه به شکل رسمی به شورای فرهنگ عمومی منتقل شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوبهای به هیئت وزیران بردند که کارگروه ساماندهی مد و لباس ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد و نه ذیل حوزه وزارتی فعالیت کند. در گفتوگوهایی که تاکنون داشتیم، هنوز وظایف به شکل رسمی و بر اساس مصوبه به شورای فرهنگ عمومی ابلاغ نشده است، اما به شکل شفاهی اعلام شد که جنس فعالیت در حوزه مد و لباس نزدیک به کارهای شورای فرهنگ عمومی است و بر این اساس با کارگروه ساماندهی مد و لباس کار را پیش میبریم.
آسیب جابهجاییهای مکرر دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس
آشنا درباره تغییر جایگاه مکرر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از معاونت هنری به شورای فرهنگ عمومی، پس از آن حوزه وزارتی و مجددا بازگشت به شورای فرهنگ عمومی و آسیبها و چالشهای احتمالی در این زمینه، اظهار کرد: بر اساس قانون، کارگروه ساماندهی مد و لباس وظایف و ماموریتهای مهمی دارد و اعضای آن نیز افراد حقیقی و حقوقی از نهادهای مختلف هستند. درواقع با بخشی مواجه هستیم که باید هم از نظر فرهنگی و هم به عنوان یک صنعت به آن نگاه کنیم. از نگاه بنده پوشاک و مد و لباس یکی از مهمترین موضوعات جامعه است، زیرا بخشی از هویت کشور تلقی میشود؛ بنابراین باید به آن توجه ویژهای شود و به نظرم جابهجایی کارگروه حتما به جایگاه آن آسیب وارد کرده است و باید تلاش کنیم کارگروه ساماندهی مد و لباس از یک ثبات جایگاهی برخوردار شود.
بودجه در رفت و برگشت است
آشنا در درباره بودجه کارگروه ساماندهی مد و لباس، گفت: هنوز بودجه کارگروه نهایی نشده و در رفت و برگشت است. سال ۱۴۰۳ بودجه ذیل حوزه وزارتی بود، ما برای امسال برنامهریزی ویژه خودمان را طراحی و ارائه کردهایم و انشاالله ظرف یک یا دو هفته آینده به نتیجه برسد.
اولویتهای شورای فرهنگ عمومی برای کارگروه
او درباره مهمترین اولویتهای شورای فرهنگ عمومی برای کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، بیان کرد: فعال کردن کارگروه یکی از مهمترین اولویتهایمان است که تاکنون در این زمینه جلساتی با صاحبان صنایع مرتبط، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و… داشتهایم. کارگروه باید فعالتر شود و دستگاههای دخیل بر اساس وظایفی که قانون برایشان تعیین کرده است، انجام وظیفه کنند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی اولویت بعدی را آسیبشناسی فعالیتهای صورت گرفته کارگروه عنوان کرد و گفت: ساختار کلی، ماموریتهای سنگینی بر دوش کارگروه گذاشته است و باید ببینیم تاکنون کارگروه ساماندهی مد و لباس به لحاظ ساختاری متناسب با اهداف و وظایف خود عمل کرده است یا خیر؟ و در این زمینه نقاط ضعف و قوت چه مواردی بودند که نیاز به اصلاح و یا تقویت دارند.
تاکید بر اهمیت خلق ایده و طراحی
او تاکید کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم و اولین ماموریت کارگروه محسوب میشود این است که باید تلاش کنیم متناسب با علایق همه مردم و با نگاه به هویت ایرانی – اسلامی بر طراحی و مد متمرکز شویم. این امر به منزله این نیست که تولید و توزیع مدنظر نباشد، اما باید اولویت با خلق ایده و طراحی باشد که متناسب با فرهنگ ایرانی انجام شود. به عنوان مثال در این زمینه شاهنامه گنجینه بزرگی است که در اختیار داریم و آثاری از این جنس میتوانند به تولید لباس ایرانی همخوان با فرهنگ کمک کند. باید بین طرح و ایده، تولید و صنعت یک ارتباط قوی برقرار شود. خوشبختانه در جلساتی که تاکنون در کارگروه برگزار شده است این همگرایی درحال تقویت است.
ضرورت برقراری ارتباط بین دانش و صنعت
دبیر شواری فرهنگ عمومی همچنین «آموزش طراحان» را یکی دیگر از اولویتهای فعلی کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام کرد و ادامه داد: در این زمینه باید از نظر متخصصان دانشگاهی استفاده کنیم چون معتقدیم اساتید بزرگی در این زمینه داریم، اما تا نظر به عمل تبدیل شود نیاز به یک ارتباط و حلقه وصل داریم و کارگروه باید بین علم و صنعت رابطه درستی برقرار کند. تاکید داریم طرح و ایدهها با قیمت مناسب به دست مردم برسد؛ موضوعی که البته کاری نیست که در کوتاه مدت به سرانجام برسد و ما به عنوان دولت قطعا بدون همراهی و همفکری بخش خصوصی نمیتوانیم کاری را رو به جلو ببریم.
به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیستیم
او با تاکید بر اینکه صاحب هنر – صنعت مد و لباس بخش خصوصی است و دولت باید تسهیلگر باشد، اظهار کرد: الان ارتباط خوبی با بخش خصوصی داریم، اما این ارتباط باید تقویت شود و بخش خصوصی هم در سیاستگذاری و هم در همفکری و اجرا حضور موثر داشته باشد. هرجایی که دولت با بخش خصوصی رقابت کرد، کشور دچار ضرر شد بر این اساس دولت در این زمینه نباید به دنبال تصدیگری باشد بلکه باید تسهیلگری کنیم. رویدادهایی که از این به بعد قرار است در سطح ملی برگزار شود نیز باید با همفکری همه اعضای بخش خصوصی از طراحی تا توزیع باشد.
انتهای پیام