گردشگری خلاق، کلید توسعه صنعت گردشگری قزوین است
مرضیه رحمانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در عصر حاضر، صنعت گردشگری، یکی از مهمترین منابع درآمدی و اشتغالزایی در جهان محسوب میشود و بسیاری از کشورهای درحالتوسعه برای رونق گردشگری خود، اقدام به ایجاد ظرفیتهای مختلف میکنند.
وی بابیان اینکه ایران با داشتن تاریخچهای غنی و فرهنگ متنوع، طبیعت بکر و جاذبههای گردشگری بینظیر، پتانسیل بالایی برای توسعه صنعت گردشگری دارد، افزود: استان قزوین باوجود تمام ظرفیتهایی که دارد، نتوانسته جایگاه حقیقی خود را در صنعت گردشگری کشور پیدا کند و در این راستا با چالشها و تهدیدهای مختلفی از جمله مشکلات زیرساختی مواجه است.
این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: مهمترین راهکار در راستای رفع موانع توسعه گردشگری در استان قزوین، حمایت میراث فرهنگی از فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و همچنین انجمنها و تشکلهای مردمنهاد این حوزه است.
وی افزود: این روزها بومگردی و خانههای تاریخی، گردشگران خاص خود را دارد و قزوین از این ظرفیت بیبهره نیست، میتوان در هر روستا دو یا سه خانه بومگردی ایجاد کرد و با حلقه واسطه بین گردشگری و جامعه هتلداران و اقامتگاه بومگردی، اتفاقات بهتری را برای توسعه این صنعت در استان قزوین رقم زد.
رحمانی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حوزه گردشگری بسیار حائز اهمیت است، توجه سازمان میراث فرهنگی به محتواهای تبلیغاتی و گردشگری است. متأسفانه استان قزوین در سنوات گذشته از تبلیغات قابلتوجهی برای معرفی ظرفیتهای تاریخی و میراثی خود استفاده نکرده است.
وی تصریح کرد: تا به امروز مستند اثرگذاری در حوزه معرفی ظرفیتهای گردشگری قزوین، ساخته نشده است. درحالیکه امروز فضای تبلیغات مجازی باز است و میتوان با بارگذاری عکس، فیلم و محتواهای مناسب و همچنین استفاده از هوش مصنوعی ظرفیتهای گردشگری قزوین را در کل جهان وایرال کرد.
این فعال گردشگری گفت: معتقدم توسعه گردشگری در قزوین باید پایدار باشد و توسعه پایدار در گرو درگیر کردن جامعه محلی است، یعنی مردم نیز باید بخواهند که گردشگری در شهر و استان رونق یابد.
رحمانی با اشاره به اینکه احساس تعلقخاطر و تبیین مزایای توسعه صنعت گردشگری در استان یکی از وظایف میراث فرهنگی است، گفت: امروز تورهای گردشگری به سمت تورهای تخصصی در حال حرکت است و باید به مفاهیمی چون گردشگری خلاق بیشتر از قبل فکر شود. یکی از نمونههای گردشگری خلاق، گردشگری روایی یا داستانی است که گردشگران را به دل تاریخ میبرد.
وی در ادامه تصریح کرد: گردشگری روایی را میتوان بهنوعی از گردشگری راهبـردی اطلاق کرد کـه در آن داستانها، افسانهها، اسطورهها و آیینهای یـک مکان و یا داستانها، خاطـرات و تجربیات یـک گردشـگر از مقصـد بهعنوان یک ابزار کارآمد سـبب ایجاد و افزایش جذابیت یک مکان یا مقصد میشود.
این فعال حوزه گردشگری در پایان خاطرنشان کرد: گردشگری روایی پایدار نهتنها سـبب افزایش جذب گردشگر میشود بلکه افزایش درآمدهای دولت و جوامع محلی و بـالا بـردن کیفیت زندگی مردم محلی منطقه را نیز در پی دارد.
انتهای پیام