۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس در کشور ساخته میشود
حمیدرضا خان محمدی ۲۷ دیماه، در افتتاحیه استخر دانشآموزی شهرستان قوچان، در جمع خبرنگاران ضمن تأکید بر اهمیت فضاهای ورزشی در تربیت همهجانبه دانشآموزان اظهار کرد: یکی از مباحث اصلی در سند تحول بنیادین، توجه به تربیت همهجانبه است و به همین دلیل ایجاد فضاهای ورزشی در کنار مدارس از اولویتهای مهم ما بوده است.
وی افزود: در خراسان رضوی، امروز شاهد افتتاح پنجمین استخر هستیم که با استانداردهای لازم و مطابق با نیازهای تربیتی ساخته شده است. همچنین ۶ استخر دیگر در حال احداث هستند که امیدواریم طی ۲ سال آینده به بهرهبرداری برسند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه اولویت اول ما در حال حاضر تکمیل پروژههای نیمهتمام است، اظهار کرد: هدف از ساخت چنین استخرهایی، فراهم کردن فضایی مناسب برای آموزش و پرورش نسل آینده است، اما این فضاها میتوانند خدمات خود را به سایر اهالی شهر و ذینفعان دیگر نیز ارائه دهند.
وی در ادامه به برنامههای توسعهای در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه، یکی از اهداف بزرگ ما، احداث ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس است که در آنها تمامی ساحتهای تربیتی در کنار هم قرار دارند.
خان محمدی افزود: این مدارس به گونهای طراحی خواهند شد که دارای سالنهای ورزشی، نمازخانه، مسجد، زمین چمن، آمفیتئاتر و امکانات دیگری برای برگزاری مراسم فرهنگی، تئاتر و سرود باشند.
وی همچنین اظهار کرد: این طرحها با توجه به حمایتهای دولت و مجلس، به ویژه از منابع مالیاتی مانند مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر سیگار در حال تکمیل است. خوشبختانه عزم دولت و مجلس در توجه به آموزش و پرورش، به خصوص در حوزه فضای فیزیکی و تجهیزات، موجب شده که مشکلات بزرگی در این زمینه در سال جاری به سرعت برطرف شوند.
وی افزود: امیدواریم با همکاری و درایت مسئولین منطقه، اولین مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس در شهر قوچان ساخته و به عنوان یک الگو در سایر مناطق کشور پیادهسازی شود. این پروژهها علاوه بر افزایش کیفیت آموزشی، به ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی کمک خواهد کرد و میتواند به رهایی از مشکلات مدارس کوچک مقیاس که در حال حاضر به چالشهای زیادی برمیخورند، کمک کند.
خان محمدی تأکید کرد: این مجتمعهای آموزشی با حداقل یک هکتار زمین و ۱۰ هزار مترمربع زیربنا ساخته خواهند شد و ظرفیت پذیرش حدود ۳۶ کلاس درس را خواهند داشت که گام بزرگی در راستای تحول و بهبود فضای آموزشی کشور خواهد بود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر امکان واگذاری مجتمع فرهنگی نیمهتمام شهرستان قوچان به وزارت آموزش و پرورش و تکمیل این پروژه توسط این وزارتخانه گفت: یکی از موضوعات مورد توجه در دولت، تأکید بر وفاق عمومی و همکاری میان دستگاههای اجرایی است.
وی افزود: در این راستا، پروژه ۲۰۰ مجتمع آموزشی که اخیراً اعلام شده است، یک گام مهم در این مسیر به شمار میآید. این مجتمعها بعد از ظهرها برای استفاده سایر ارگانها و عموم مردم در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا خانوادهها و افراد محل بتوانند از این امکانات بهرهبرداری کنند.
خان محمدی تصریح کرد: مردم نیز باید در این زمینه همراهی کنند و پیگیر این مسئله باشند. اگر این مطالبه عمومی ایجاد شود، اعتبار لازم برای تکمیل پروژهها به دستگاه آموزش و پرورش اختصاص خواهد یافت و این فضاها بهصورت مشترک در اختیار تمامی ذینفعان قرار میگیرد.
وی اظهار کرد: پیشنهاد میدهیم که این موضوع از طریق مکاتبه رسمی پیگیری شود و وزیر آموزش و پرورش این موضوع را در هیئت دولت مطرح کند. اگر مسائل قانونی این واگذاریها حل شود، امیدواریم که مانند استخرهای اخیر که با کیفیت بالا به دانشآموزان تقدیم شد، این مجتمعها نیز بهعنوان یک پروژه مهم فرهنگی و آموزشی به خانواده فرهنگ دوست شهر قوچان و سایر مناطق کشور تقدیم شوند.
سرانه آموزشی استان خراسان رضوی کمتر از میانگین کشور است
در ادامه سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: گرچه تلاش میشود میانگین فضای آموزشی و پرورشی کشور به ۶.۹ متر برسد، اما در حال حاضر این رقم ۵.۳ متر و در خراسان رضوی ۴.۲ متر است.
میکائیل باقری اظهار کرد: امیدواریم که برنامهریزی مدون و هدفمند برای آموزش شنا به دانشآموزان با جدیت پیگیری شود تا در آینده شاهد این باشیم که تمامی دانشآموزان شهرستان در یک بازه زمانی مشخص، شنا را به عنوان یک ورزش اصولی و ریشهدار فرا بگیرند.
وی در خصوص فضای آموزشی استان گفت: متاسفانه سرانه آموزشی خراسان رضوی نسبت به میانگین کشور پایین است. در برنامه هفتم توسعه، هدف این است که میانگین فضای آموزشی و پرورشی کشور به ۶.۹ متر برسد، اما در حال حاضر این رقم در کشور ۵.۳ متر و در استان نیز ۴.۲ متر و در قوچان نیز پایینتر از میانگین است.
باقری یکی از راههای رفع این مشکل را مولدسازی دانست و افزود: همکاران در قوچان باید فضاهای آموزشی که قابلیت مولدسازی دارند را شناسایی کنند تا روند توسعه سریعتر شود. مولدسازی یک فرصت مهم است که باید بهخوبی از آن استفاده کنیم.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تأکید کرد: باید فضاهای آموزشی موجود را شناسایی کرده و در صورت امکان، آنها را تبدیل به فضاهای آموزشی کاربردی کرده و تهاتر کنیم. با حمایت رئیسجمهور، گامهای مهمی در ارتقاء فضای آموزشی کشور برداشته خواهد شد. در استان نیز تلاش میکنیم وضعیت فضای آموزشی را ارتقاء دهیم.
ایجاد مجتمعهای آموزشی و مدارس بزرگ به منظور تحول آموزشی
همچنین علی آذری، نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره تحول آموزشی در برنامه هفتم توسعه گفت: در فصل ۱۹ این برنامه، تحول آموزشی برای وزارت آموزش و پرورش پیشبینی شده که یکی از بخشهای این تحول، ایجاد مجتمعهای آموزشی و مدارس بزرگ است.
وی افزود: برای این منظور، ۲۰۰ پروژه تعریف شده که منابع آن از محل مولدسازی تأمین خواهد شد. خوشبختانه قوچان و فاروج شرایط لازم برای این پروژهها را دارند و ساخت یک مجتمع در این مناطق آغاز خواهد شد.
وی افزود: در حوزه رفاه دانشآموزی و عموم مردم، این پروژهها به نفع دانشآموزان و نظام آموزش و پرورش در دو شهرستان قوچان و فاروج است. همچنین، حمایت کاملی از دو استخر در این شهرستانها خواهیم کرد. علاوه بر این، وعدههایی برای بهبود مدارس فرسوده و تجهیزات نظام آموزش و پرورش گرفتیم.
آذری با اشاره به ساختمان نیمه تمام مجتمع فرهنگی شهرستان قوچان، گفت: این پروژه با مشکلات ملکی، ارزی و مدیریتی مواجه هست و در دیدار قبلی با وزیر سابق ارشاد نتوانستیم این مشکلات را حل کنیم و این مسائل به همکاری با شهرداری و شورای شهر بستگی دارد.
انتهای پیام