۵ برنامه تحولی دانشگاه علامه در حوزه هوش مصنوعی
دکتر شجاع احمدوند در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت بهعنوان یکی از ارکان اساسی توسعه پایدار، نوآوری و پیشرفت اقتصادی شناخته میشود، گفت: دانشگاهها، بهویژه دانشگاههای علوم انسانی، نقش کلیدی در شکلدهی به آینده جوامع از طریق تولید علم، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و یاریرسانی به حکمرانی کشور و پاسخگویی به نیازهای واقعی بخشهای مختلف جامعه و صنعت ایفا میکنند.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی، عدم تطابق محتوای آموزشی با نیازهای بازار کار، کمبود فرصتهای مطالعاتی هدفمند، نبود سازوکارهای مؤثر برای هم افزایی نهادی و بین نهادی مانند دانشگاه، جامعه و صنعت را از جمله موانع جدی بر سر راه مرجعیت علمی دانشگاه دانست و افزود: دانشگاه علامه طباطبائی بهعنوان دانشگاه مرجع علوم انسانی در ایران، به پشتوانه دانش و تخصص جریانساز اساتید، پژوهشگران و دانشجویان خود در دانشکدههای اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی، ارتباطات، علوم اجتماعی، مدیریت، الهیات و … راهبردهای ویژهای برای کمک به حل و فصل مسائل و چالشهای کشور طراحی کرده و آماده همراهی و هماندیشی با برنامهریزان و سیاستگذاران کشور است.
وی خاطرنشان کرد: نمونه عینی این همراهی را ما در برگزاری همایش ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سهگانه ایرانی خلیج فارس شاهد بودیم. همایشی تخصصی معطوف به ارائه راهبرد برای سیاستگذاری کلان توسعه اقتصادی و اجتماعی این سه گوهر تابناک خلیج فارس بود که نتایج آن معطوف به حوزه عمل در اختیار سیاستگذاران این حوزه قرار گرفت.
احمدوند اظهار کرد: رشتههای علوم انسانی با توجه به ماهیت بینرشتهای و توجه به مهارتهای نرم مانند تفکر انتقادی، حل مسئله و مباحث ارتباطی و ارتباطاتی، نقش مهمی در بهبود حکمرانی و مدیریت جامعه ایفا میکنند.
وی ادامه داد: ارتباط مؤثر بین دانشکدههای علوم انسانی و حکمرانی نهتنها به بهبود کیفیت سیاستگذاریها و مدیریت جامعه کمک میکند، بلکه میتواند به عنوان یک نیروی محرکه برای دستیابی به توسعه ملی و ایجاد تحولات پایدار در کشور شناخته و به کار گرفته شود.
نقش هوش مصنوعی در حکمرانی خوب و آینده علوم انسانی
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با اشاره به جایگاه و نقش فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در حکمرانی خوب و آینده علوم انسانی کشور گفت: هوش مصنوعی فراتر از فناوری، ابزاری قدرتمند برای بهبود کیفیت حکمرانی، ارتقای آموزش و ترسیم آینده پایدار برای انسانهاست. با اینحال، بهرهگیری از این فناوری در حوزه علوم انسانی و مدیریت دانشگاهی با چالشهایی مواجه است که نیازمند توجه و برنامهریزی دقیق و حمایتهای نهادهای بالادستی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
احمدوند بهکارگیری هدفمند هوش مصنوعی در پیشبرد رسالت دانشگاه را ابزاری تحولآفرین در آموزش، پژوهش و مدیریت دانست و از طراحی و تدوین چندین برنامه عملیاتی جامع برای بهرهگیری از فرصتهای این فناوری خبر داد.
وی در مورد برنامههای عملیاتی دانشگاه علامه در این حوزه توضیح داد: در دوره مدیریتی جدید با واقعبینی برخاسته از وضعیت موجود و همچنین اکوسیستم دانشگاه علامه طباطبائی، برنامههای این دانشگاه بر چند محور کلیدی متمرکز شدهاند که عبارتند از: برگزاری دورههای توانمندسازی و مهارتآفرینی از طریق برگزاری دورههای آموزشی برای مدیران، استادان و دانشجویان؛ توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات مانند اینترنت پرسرعت و سرورهای قدرتمند؛ تدوین سیاستهای حمایتی و اخلاقی برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی و حفاظت از دادهها؛ طراحی مدلهای نوآورانه متناسب با نیازهای علوم انسانی و مدیریت دانشگاهی و ایجاد سازوکارهای ارزیابی مستمر برای بهبود سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی.
به گفته سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی، تحقق این برنامهها بنا به سیاستگذاری درست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نیازمند ارزیابی و تضمین کیفیت مستمر و روزآمد خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: این اقدامات نهتنها به بهبود کیفیت فرآیندهای آموزشی و پژوهشی کمک میکند، بلکه دانشگاه را به عنوان یک الگوی پیشرو در استفاده مسئولانه و نوآورانه از هوش مصنوعی معرفی خواهد کرد.