اجتماعی

موتورسیکلت سواران قربانی ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات/باید به فکر ایجاد معابر و فضاهای بیشتر برای عابران پیاده باشیم



دکتر حمیدرضا خانکه، رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه درهمایش علمی”پویش نه به تصادف” برگزار شد. ضمن اشاره به اهمیت این پویش، به تبیین مشکلات و چالش‌های ناشی از تصادفات رانندگی پرداخت.

دکتر خانکه با اشاره به برگزاری پویش نه به تصادف از ابتدای سال جاری تصریح کرد: “وظیفه اصلی این پویش ایجاد حساسیت و آگاهی در خصوص تصادفات رانندگی و مشکلات و معضلات ناشی از آن است. در کنار ایجاد حساسیت، ادراک خطر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متاسفانه بخشی از جامعه ادراک درستی از خطر تصادفات ندارند و بدون توجه به عواقب، به رانندگی بی‌محابا می‌پردازند.

سالانه ۷۵۰ هزار مصدوم تصادف؛ از بحران سلامت تا تهدید جمعیت جوان کشور

رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: “سالانه ۷۵۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که از این تعداد، ۴۰۰ هزار نفر نیاز به خدمات بستری دارند و ۱۰ درصد از این افراد دچار انواع ناتوانی‌ها می‌شوند. “

دکتر خانکه همچنین به وضعیت تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: “۶۸ درصد قربانیان تصادف کمتر از ۴۵ سال سن دارند. تصادفات رانندگی موجب کاهش جمعیت جوان و مولد کشور می‌شوند که در تضاد با سیاست‌های جوانی جمعیت است. “

وی به استفاده گسترده از موتورسیکلت در کشور نیز اشاره کرد و افزود: “۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده است. “

این استاد سلامت در حوادث و بلایا همچنین با اشاره به تجربه موفق دورکاری در دوران کرونا، گفت: “در کشورهای اروپایی تجربه دورکاری پس از کرونا ادامه یافت و موجب کاهش ترافیک شد، اما در کشور ما ترافیک پس از کرونا افزایش یافته و نتواستیم از این فرصت استفاده کنیم. “

جاده‌های روستایی مرگبارند

دکتر خانکه همچنین به وضعیت جاده‌های روستایی اشاره کرد و گفت: “جاده‌های روستایی یکی از خطرناک‌ترین جاده‌ها هستند و باید توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشیم. ” وی افزود: “آمار خودروهای کشور در حال افزایش است، اما زیرساخت‌های جاده‌ای رشد قابل توجهی نداشته‌اند. چالش مهمی به نام خودروسازی در کشور داریم که نیاز به چاره‌اندیشی دارد. “

زنان در پیاده‌روها امنیت ندارند؛ پیاده‌روها در تصرف موتورسواران

وی در ادامه به مسأله امنیت عابران پیاده به ویژه زنان اشاره کرد و اظهار داشت: “طبق یک مطالعه، عابران پیاده و به ویژه زنان در پیاده‌روها احساس امنیت ندارند. پیاده‌روها توسط مغازه‌داران و دست‌فروشان اشغال شده‌اند و حتی موتورسیکلت‌سواران از آنها استفاده می‌کنند. “

دکتر خانکه همچنین بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی و تنوع وسایل حمل و نقل در کشور تأکید کرد و افزود: “در حال حاضر شهرها بیشتر برای خودروها ساخته می‌شوند و باید به فکر ایجاد معابر و فضاهای بیشتر برای عابران پیاده باشیم. “

وی در پایان پیشنهاد داد که برای رانندگان پرخطر محرومیت‌های اجتماعی اعمال شود و افزود: “پژوهشگران دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آمادگی دارند تا پروتکلی برای محرومیت اجتماعی رانندگان پرخطر تهیه و تدوین کنند. “

این همایش علمی با مشارکت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شبکه تحقیقات و فناوری سلامت در حوادث ترافیکی، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی و انجمن علمی دانشجویی سلامت در بلایا و فوریت‌ها برگزار شد



منبع:خبرگزاری سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا